|
صفه، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۸۵-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
آموزش مرمت بناهای تاریخی با رویکرد علوم میان رشته ای |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده حفاظت و مرمت علمی تجربی و در عمل اقدامی پیشگیرانه و درمانی در حیطه موضوعات میراث فرهنگی است. در سطحی حرفهای، میتوان آن را آمیزهای از دانش تئوری و مهارتهای عملی دانست. با وجود اینکه اساسِ حفاظت و مرمت، در طول زمان، از مهارت بالای صنعتگران و هنرمندان ناشی شده است، طی قرن بیستم حفاظت و مرمت معماری، در تعامل با بسیاری از علوم انسانی و طبیعی، شیمی، و فیزیک کاربردی، همچنین عناصر تحلیلی، سازمانی، و فلسفی، به صورت یک رشته تحصیلی توسعهیافته درآمد.مطالعات اخیر درباره حفاظت و مرمت، این رشته با رویکردهای میانرشتهای مشخص میشود. گرچه ساختار رشتهای دانشگاهی آن دستنخورده باقی مانده است، اما موضوعات و مسائل مشترک بین رشتهها و مطالعات حوزه حفاظت معماری و بناهای تاریخی همپوشانیها با رویکرد بینرشتهای را میان این رشتهها افزایش داده است. امروزه تحقیقات چندرشتهای و میانرشتهای در حال توسعه هستند. در مقاله حاضر حدود، اشتراکات، و همکاریهای بین تخصص حفاظت و مرمت بناهای تاریخی و سایر حوزهها، نظیر معماری، باستانشناسی، مهندسی عمران ، و علوم اجتماعی بیان شده است.گرچه پژوهشهایی در حوزه آموزشهای چندتخصصی در ایران در خصوص رشتههای کشاورزی، صنعت، و آموزشهای فنی و حرفهای صورت گرفته، اما علیرغم تعریف و پایهریزی رشته کارشناسی مرمت بنا با نگاه میانرشتهای، در اجرا نگاهی تکرشتهای بر آن حاکم است و جدا کردن صرف این رشته از رشتههایی همسنخ، نظیر معماری، مشکلاتی را برای آموزش مفید این رشته ایجاد کرده است. روش گردآوری دادهها در این پژوهش از نوع توصیفیـ تحلیلی است. در این مطالعه از استدلال منطقی به همراه مروری بر تاریخ آموزش حفاظت و مرمت بناهای تاریخی، از ابتدای شکلگیری مرمت علمی تا راهاندازی مراکز آموزش علمی این رشته، بهره گرفته خواهد شدهدف اصلی در این نوشتار عرضه توصیفی صحیح از چندتخصصی بودن رشته مرمت بناهای تاریخی است، آنچه که با بینرشتهای و زیررشتهای اشتباه گرفته میشود. به این منظور تلاش شده است برنامه درسی کارشناسی مرمت بناهای تاریخی در ایران تحلیل محتوا و موقعیت ارتباطی آن با رشتههای نسبتاً همجنسش توضیح داده شود. در پایان، این نتیجه حاصل شد که مرمتگر دانشآموختهای فراتر از یک معمار یا مهندس سازه یا متخصص شیمی یا جامعهشناس است و باید علم مرمت را با چنین نگاهی آموزش داد و برای آن برنامهریزی کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محسن کشاورز |
فاطمه مهدي زاده |
عبدالله جبل عاملي |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sofeh.sbu.ac.ir/article/download/25115/7439 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/933/article-933-899478.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|