روانشناسی کاربردی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی در مقایسه با تنظیم هیجان بر سازگاری دانش‌آموزان نوجوان دچار اختلال کاستی توجه/فزون‌کنشی
چکیده فارسی مقاله چکیده چکیدههدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی و تنظیم هیجان بر سازگاری دانش‌آموزان دچار اختلال کاستی توجه/فزون‌کنشی بود. روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری یک ‌ماهه و جامعه آماری 341 دانش‌آموز پسر ارجاع داده­‌شده به ‌مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهرستان اسلام‌شهر در سال تحصیلی 96-1395 بود. از این جامعه 45 دانش‌آموز 14 تا 16 ساله که بالاترین نمره را در مقیاس اختلال کاستی توجه/فزون‌کنشی کانرز، ایرهارد و اسپارو (1999) و کم­ترین سطح سازگاری را در مقیاس سازگاری سینها و سینگ 1993 کسب کردند انتخاب و به­شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه کاربندی شدند. ذهن‌آگاهی کابات‌زین (1992) و تنظیم هیجان آلن، مک‌هاگ و بارلو (2009) در 8 جلسه‌ 90 دقیقه‌ای یک‌بار در هفته به­شکل گروهی به گروه­های آزمایشی آموزش داده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش ذهن‌آگاهی و تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری (89/8=F، 006/0=P)، (54/12=F، 001/0=P) و همچنین بر کاهش نشانگان کاستی توجه/فزون‌کنشی (87/9=F، 004/0=P)، (59/16=F، 001/0=P) موثرند؛ و این تاثیرها در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجه‌گیری: از آن‌جا که آموزش تنظیم هیجان، بر تعامل فرد با هم‌سال‌ها و اجتماع به­شکل مستقیم تاثیرگذار است، و از سوی دیگر به­نظر می­رسد شامل مؤلفه ذهن‌آگاهی نیز باشد تا فرد بتواند به تنظیم هیجان خویش بپردازد، از این­رو می‌توان آن را نسبت به آموزش ذهن‌آگاهی برایارتقای سطح سازگاری و کاهش نشانگان کاستی توجه/فزون‌کنشی دانش‌آموزان روش موثرتری به‌شمار آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توجه، ذهن‌آگاهی، سازگاری، فزون‌کنشی، هیجان

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محبوبه زارع |


علی آقازیارتی |


مسعود شریفی |


سمیه ملک شیخی |



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/download/16371/6283
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-856266.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات