|
روانشناسی کاربردی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش ذهنآگاهی در مقایسه با تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان نوجوان دچار اختلال کاستی توجه/فزونکنشی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده چکیدههدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی و تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دچار اختلال کاستی توجه/فزونکنشی بود. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با گروه گواه و طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یک ماهه و جامعه آماری 341 دانشآموز پسر ارجاع دادهشده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر در سال تحصیلی 96-1395 بود. از این جامعه 45 دانشآموز 14 تا 16 ساله که بالاترین نمره را در مقیاس اختلال کاستی توجه/فزونکنشی کانرز، ایرهارد و اسپارو (1999) و کمترین سطح سازگاری را در مقیاس سازگاری سینها و سینگ 1993 کسب کردند انتخاب و بهشکل تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه کاربندی شدند. ذهنآگاهی کاباتزین (1992) و تنظیم هیجان آلن، مکهاگ و بارلو (2009) در 8 جلسه 90 دقیقهای یکبار در هفته بهشکل گروهی به گروههای آزمایشی آموزش داده شد. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش ذهنآگاهی و تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری (89/8=F، 006/0=P)، (54/12=F، 001/0=P) و همچنین بر کاهش نشانگان کاستی توجه/فزونکنشی (87/9=F، 004/0=P)، (59/16=F، 001/0=P) موثرند؛ و این تاثیرها در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجهگیری: از آنجا که آموزش تنظیم هیجان، بر تعامل فرد با همسالها و اجتماع بهشکل مستقیم تاثیرگذار است، و از سوی دیگر بهنظر میرسد شامل مؤلفه ذهنآگاهی نیز باشد تا فرد بتواند به تنظیم هیجان خویش بپردازد، از اینرو میتوان آن را نسبت به آموزش ذهنآگاهی برایارتقای سطح سازگاری و کاهش نشانگان کاستی توجه/فزونکنشی دانشآموزان روش موثرتری بهشمار آورد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
توجه، ذهنآگاهی، سازگاری، فزونکنشی، هیجان |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محبوبه زارع |
علی آقازیارتی |
مسعود شریفی |
سمیه ملک شیخی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/download/16371/6283 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-856266.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|