|
روانشناسی کاربردی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۸۳-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش نظم بخشی هیجانی بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی پسرهای ۱۰ تا ۱۴ سال دچار اختلال سلوک |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش نظم بخشی هیجانی بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی پسرهای 10 تا 14 سال دچار اختلال سلوک بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری 68 دانشآموز پسر 10 تا 14 ساله مراجعه کننده در بازه زمانی مهر و آبان ماه 96 به مرکز مشاوره راه نوین زندگی شهر گنبدکاووس بود. از بین آنها 30 دانشآموز که کمترین نمره سازگاری را در پرسشنامه سازگاری دانشآموزان سینها و سینگ، 1993 و بالاترین نمره را در پرسشنامه علائم مرضی کودکان نسخه والدین گادو و اسپراکفین (2007) کسب کرده بودند؛ بهروش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه بهصورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش بهمدت 8 جلسه 90 دقیقهای بهصورت هفتگی و بر اساس تلفیق دستورالعمل مکگی، وود و برنتلی (1390) و آلن، مکگی و بارلو (2009) تحت آموزش گروهی نظم بخشی هیجانی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: یافتهها تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه در نشانههای اختلال سلوک (27/19 =F، 001/0 =P)، سازگاری کل (02/59 =F، 001/0 =P)، سازگاری عاطفی (86/19 =F، 001/0 =P)، سازگاری اجتماعی (83/47 =F، 001/0 =P) و سازگاری تحصیلی (05/32 =F، 001/0 =P) در مرحله پس آزمون و پیگیری نشان داد. نتیجهگیری: از آنجا که آموزش نظم بخشی هیجان، بر تعامل فرد با همسالها و اجتماع بهشکل مستقیم تأثیرگذار است؛ به نحو مطلوبی میتواند از میزان نشانگان اختلال سلوک بکاهد. لذا نهادهای خانواده، تربیتی، آموزش و پرورش و مراکز خدمات روانشناختی و مشاوره میتوانند در جهت بهبود این اختلال از این روش بهره مند شوند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اجتماعی، تحصیلی، سازگاری، سلوک، عاطفی |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی قزلسفلو |
سمیه همتی پویا |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/download/22171/7370 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-856265.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|