|
روانشناسی کاربردی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر فرسودگی تحصیلی، پذیرش اجتماعی و عواطف دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر فرسودگی تحصیلی، پذیرش اجتماعی و عواطف دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری بود. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با گروه گواه و طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری و جامعه آماری 513 دانشآموز پسر دچار انواع ناتوانی یادگیری پایه سوم تا پنجم ابتدایی ارجاع دادهشده به مرکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش بوشهر در سال تحصیلی 1396-1395 بود. از میان آنها بهروش نمونهگیری در دسترس ابتدا 160 نفر که ویژگیهای لازم را داشتند فهرست شدند و سپس 34 نفر انتخاب و در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی برسیو، سالانووا و اسچفلی (2007)، پذیرش اجتماعی فورد و رابین 1970، عواطف ویلیامز، کمپل و آهرانز (1997) و برنامه آموزشی تنظیم هیجان آلن، مکهاگ و بارلو 2009 بود که طی 8 جلسه 5/1 ساعته، یکبار در هفته در مورد گروه آزمایش اجرا شد. دادههای حاصل از اجرای پرسشنامهها در مورد دو گروه در سه مرحله اندازهگیری، با استفاده از آزمون اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجان بر فرسودگی تحصیلی (232/3=F، 013/0=P)، پذیرش اجتماعی (467/4=F، 001/0=P) و عواطف (327/4=F، 021/0=P) اثر داشته و این تأثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار مانده است. نتیجهگیری: از آنجا که آموزش تنظیم هیجان سبب ارتقاء تعامل فرد با همسالها، افزایش آگاهی، پذیرش و ابراز هیجانهای او میشود، میتوان از آن بهعنوان روش مداخلهای مؤثری برای کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش پذیرش اجتماعی و عواطف دانشآموزان دچار انواع ناتوانی یادگیری و دانشآموزان دچار اختلالهای مشابه استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پذیرش، عواطف، فرسودگی، ناتوانی یادگیری، هیجان |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
یوسف دهقانی |
سید موسی گلستانه |
سیما زنگویی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/download/18754/6910 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|