|
صفه، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۵-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تقلید درست، پیشنیاز خلاقیت یادگیری تقلیدی در آموزش فرایند طراحی معماری |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده در باور عمومی، «تقلید کردن» معمولاً نقطه مقابل «خلاقیت» تلقی میشود. در حوزه طراحی معماری نیز، که اساس آن را خلاقیت شکل میدهد، دیدگاه اجتناب از تقلید، کموبیش به چشم میخورد. برخی معلمان با بیانیههایی مانند «از خودتان خلاقیت داشته باشید و از دیگران تقلید نکنید»، به دانشجویان چنین القا میکنند که تقلید کردن مُنافی خلاقیت است. در این پژوهش، به روش «مفهومسازی» با استدلال منطقی بر تأملات نظری و از منظر روانشناسی یادگیری تقلیدی، ردپای تقلید از نیمکره چپ مغز نوآموز طراح، به خلاقیت در نیمکره راست او دنبال میشود و این فرضیه تنویر میگردد که «تقلید درست» راهاندازِ «خلاقیت» است. در مقاله مفهوم «تقلید ضمنی» مطرح و توجه به آن برای انتقال «دانش ضمنیِ» مهارتهای طراحانه معلم به شاگرد معماری ضروری دانسته میشود. در این تحقیق، پرسشهایی در انتهای بحث میآید که مسیر پژوهشهای آینده را با منظور «تقلید درست برای یادگیری طراحی معماری» روشن میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تقلید، آموزش معماری، فرایند طراحی، یادگیری، خلاقیت. |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
وحید صدرام |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sofeh.sbu.ac.ir/article/download/23425/7166 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/933/article-933-641967.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|