|
اقتصاد و الگو سازی ( اقتصاد سابق)، جلد ۲، شماره ۸-۷، صفحات ۲۲۳-۲۴۳
|
|
|
عنوان فارسی |
برآورد و پیشبینی تابع احتمال خرید اتومبیل نو |
|
چکیده فارسی مقاله |
مدلهای مالکیت اتومبیل، از دیرباز مورد توجه اقتصاددانان و برنامهریزان در حوزه حمل و نقل بوده است. هدف مقاله حاضر تحلیل رفتار خریداران اتومبیل نو بر اساس رویکرد دادههای خانوار است، لذا تابع احتمال خرید اتومبیل تصریح شده و با استفاده از روش لاجیت برای سال 1387 در مورد دادههای خام بودجه خانوار برآورد شده است. سپس مدل شبیهسازی برون نمونهای شده و میزان تقاضای کل بازار اتومبیل نو برای دوره 1390-1388پیشبینی شده است. نتایج نشان میدهد که درآمد حقیقی خانوار، نسبت شاغلان، نسبت دانشآموزان، سن سرپرست خانوار، تعداد افراد بالای 20 سال در خانوار و متغیر مجازی شهر-روستا دارای اثرات معنیداری بر الگوی انتخاب خرید خودروی نو توسط خانوار است. در میان متغیرهای توضیحی بیشترین اثر متعلق به متغیر تعداد افراد بالای 20 سال در خانوار و کمترین اثر مربوط به متغیر درآمد حقیقی میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مالکیت خودرو، مدل لاجیت، خانوار، انتخاب گسسته، |
|
عنوان انگلیسی |
Estimating and Forecasting the Probability of New Car Buying |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Modeling household automobile ownership choices is a key component of travel behavior research and car demand analysis and forecasting. This article analyses the behavior of new car buyers based on household data. Therefore, the model of buying a new car was specified and estimated by logit method on raw household budget data for 1387. Then, the market demand for new cars has been simulated and forecasted for the period 1388-90 based on out of the sample prediction of the model. Results show that household's real income, number of employed in household, the number of students per household, the age of household head, number of household members over 20 years, and dummy variable for urban/rural have a significant effect on buying a new car by the member of household. Among the explanatory variables, the number of people over 20 years has the largest effect and the household's real income has the lowest effect on new car ownership. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Car Ownership, Logit Model, Household, Discrete Choice |
|
نویسندگان مقاله |
علیاکبر خسروینژاد | عضو هیئت علمی دانشکدة اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ecoj.sbu.ac.ir/article_57488_bbd6f55b13bf695cf79ebccd12b5fe13.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/597/article-597-605164.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|