صفه، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۴۳-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر معماری محیط مدارس بر شکل گری هویت دانش آموزان دوره دبیرستان یزد
چکیده فارسی مقاله چکیده هویت شخصی، عنصر اساسی شخص، خودِ مستمر و پنداره درونی وذهنی، که شخص از خودش در جایگاه یک فرد دارد، تعریف میگردد.این مضمون در جهان معاصر، در پژوهشهای مختلف، بررسی و کنکاش فراوان شده است. برای عملیاتی کردن و آزمودن این مفهوم، چهار پایگاه دستیابی، تعلیق، ممانعت، و پراکندگی معرفی شده و در این چهارچوب تأثیر عوامل مختلف بر شکل گیری هویت شخصی افراد انداز ه گیری وارزیابی شده است. در این پژوهشها به تأثیر محیط معماری یک بنا برشکل گیری هویت شخصی ساکنانش توجه نشده است.در این مقاله سعیمیشود که تأثیر محیط معماری مدارس بر شکل گیری هویت شخصی دانش آموزان دوره دبیرستان بررسی شود. بدین منظورو برای سنجش وضعیت هویت شخصی در مدارس از پرس شنامهاستفاده شده که اعتبار و اطمینان آن برای مدارس کشور ایران AISSاثبات گشته است.همچنین برای امکان بررسی تأثیر محیط معماری بر شکل گیری هویت شخصی دانش آموزان، در این پژوهش، عوامل مداخله گر به حداقل می رسد تا محیط معماری، تنها عامل مداخله گر مؤثر باشد. لازم به ذکر است که نتایج حاصل از تکمیل 350 پرسشنامه از هفت مدرسه منتخب، در دو گونه معماری سنتی و جدید مقایسه میشود.با توجه به گفته های فوق، در این مقاله تأثیر محیط معماری مدارس بر شکل گیری هویت دانش آموزان دوره دبیرستان دراستان یزد روشن و مشخص می گردد. این موضوع در دو محیط معماری سنتی و جدید اندازه گیری و قیاس می شود. درتکمیل این پژوهش مؤلفه های طراحی معماری مؤثر بر شکل گیری هویت در مدارس سنتی و جدید نیز معرفی خواهد گشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هویت، پایگاه هویت، معماری سنتی، معماری جدید

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد کاظمی |


سیدمحمدحسین آیت اللهی |



نشانی اینترنتی http://sofeh.sbu.ac.ir/article/download/1838/1836
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/933/article-933-577885.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات