|
صفه، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۴۷-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
سنجش چرایی دلبستگی مخاطبان به برخی مناظر و عوامل شکل دهنده آن |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده این نوشتار جستاری برای کشف چرایی تأثیر ژرف و ماندگار برخی مناظر بر مخاطبان است ، مناظری که نوعی حس دلبستگی و حس پایدار و گرایش به بازگشت به آن ها شکل می گیرد و « مکان دوستی » بستری برای آرامش و خودشکوفایی انسان می گردند. بر پایه پویایی رابطه انسان منظر، حس دلبستگی شکل گرفته را می توان گفتگویی دوسویه دانست؛ از یک سو، انسان و نیازها و خواست های او از منظر، از دیگر سوی، منظر با قابلیت ها، کیفیت ها و توان پاسخ گویی و آنچه با خود به ارمغان دارد. این نوشتار به صورت هم زمان وام دار بهره جستن از نظریه ها و جستجوهای اندیشمندان در حوزه معماری منظر، معماری، و طراحی شهری از دریچه روان شناسی، جامعه شناسی و فلسفه از یک سو، و بررسی مصداق های همخوان با نگرش در این پژوهش و گمانه زنی به اندیشه مخاطبان اصلی مناظر (مردم) از سویی دیگر است. با مدد جستن از آرای اندیشمندان و نتایج سنجش آرای افراد جامعه آماری 160 نفری پژوهش، کندوکاوی در شناخت مناظر و چرایی حس دلبستگی مخاطبان بدان ها و عوامل شکل دهنده این حس پی گیری می شود. و در واپسین گام، نتایج حاصل به گونه ای کیفی و به کمک مدل « مکان پایدار » تبیین می گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدى شيبانى |
على درفشى |
فاطمه پرهوده |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sofeh.sbu.ac.ir/article/download/6798/4099 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/933/article-933-577871.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|