صفه، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۴۷-۰

عنوان فارسی سنجش چرایی دلبستگی مخاطبان به برخی مناظر و عوامل شکل دهنده آن
چکیده فارسی مقاله چکیده این نوشتار جستاری برای کشف چرایی تأثیر ژرف و ماندگار برخی مناظر بر مخاطبان است ، مناظری که نوعی حس دلبستگی و حس پایدار و گرایش به بازگشت به آن ها شکل می گیرد و « مکان دوستی » بستری برای آرامش و خودشکوفایی انسان می گردند. بر پایه پویایی رابطه انسان منظر، حس دلبستگی شکل گرفته را می توان گفتگویی دوسویه دانست؛ از یک سو، انسان و نیازها و خواست های او از منظر، از دیگر سوی، منظر با قابلیت ها، کیفیت ها و توان پاسخ گویی و آنچه با خود به ارمغان دارد. این نوشتار به صورت هم زمان وام دار بهره جستن از نظریه ها و جستجوهای اندیشمندان در حوزه معماری منظر، معماری، و طراحی شهری از دریچه روان شناسی، جامعه شناسی و فلسفه از یک سو، و بررسی مصداق های همخوان با نگرش در این پژوهش و گمانه زنی به اندیشه مخاطبان اصلی مناظر (مردم) از سویی دیگر است. با مدد جستن از آرای اندیشمندان و نتایج سنجش آرای افراد جامعه آماری 160 نفری پژوهش، کندوکاوی در شناخت مناظر و چرایی حس دلبستگی مخاطبان بدان ها و عوامل شکل دهنده این حس پی گیری می شود. و در واپسین گام، نتایج حاصل به گونه ای کیفی و به کمک مدل « مکان پایدار » تبیین می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدى شيبانى |


على درفشى |


فاطمه پرهوده |



نشانی اینترنتی http://sofeh.sbu.ac.ir/article/download/6798/4099
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/933/article-933-577871.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات