صفه، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۱۹-۰

عنوان فارسی تأملی بر نقش دانش شخصی از موقعیت طراحی در شکل گیری مولدهای اولیه طراحی
چکیده فارسی مقاله چکیده مولد اولیه طراح فکر، هدف، و ایده ساختاردهنده ای است که او در ابتدای کار برمی گزیند و اقدامات طراحانه بعدی را به تبع آن انجام می دهد . نقش مولد اولیه، این عامل آغازگر و توسعه دهنده طرح، از طرفی و همچنین پیچیدگی و چالش برانگیز بودن مرحله شکل گیری مولدها برای طراحان خصوصاً دانشجویان طراحی از طرف دیگر، پژوهش های مهمی را در حوزه طراحی پژوهی موجب گردیده است. اگر بپذیریم که طراحی یک فرایند مبتنی بر دانش است، نقش مهم دانش طراح نسبت به موقعیت طراحی، که شامل موضوع و بستر طرح است، در مرحله شکل گیری مولد اولیه و آغاز طراحی نیازی به اثبات ندارد. تجربه طراحی و آموزش آن نشان می دهد که مطالعات اولیه و جمع آوری اطلاعات در شروع طراحی دانشی را در خصوص موقعیت طراحی می سازد که معمولاً کمک مؤثری به شکل گیری مولد اولیه و آغاز طراحی نمی کند. این دانش از موقعیت طراحی، از روندی تحلیلی کسب می شود و به همین دلیل معمولاً توانایی ایجاد یک تصور منسجم و یکپارچه از موقعیت طراحی را ندارد. مقاله حاضر معرفی نوعی از دانش طراحی است که نقش مؤثرتری در شکل گیری مولدها داشته باشد. دانش طراحی معماری را بر اساس « نظریه دانش ضمنی » می توان به دو نوع دانش ضمنی (شخصی) و صریح تقسیم کرد. در این تقسیم بندی، دانش شخصی، طبق تعریف، دانش غیرقابل گفتن و منحصر به فرد، در بین عوامل مؤثر بر طراحی و موقعیت طراحی است، که از طریق تجربه مستقیم کسب می شود. دانش صریح، در مقابل، دانش قابل بیان و عمومی در میان عوامل مذکور است. مطالعه و استخراج وجوه این دو گونه دانش از یک سو و وجوه مولدهای اولیه از سوی دیگر، مبین این واقعیت است که دانش شخصی، با اتکا به دریافتی از کلیت یکپارچه و معنادار موقعیت طراحی که ترجیحات و باورهای شخصی طراح از موضوع و بستر طراحی را نیز در بر می گیرد، نقش مؤثرتری در شکل گیری مولدهای اولیه به منزله یک کل یکپارچه ناشی از ساختار ذهنی طراح دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مريم كلامى |


حميد نديمى |



نشانی اینترنتی http://sofeh.sbu.ac.ir/article/download/6841/4103
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/933/article-933-577862.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات