صفه، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۱۷-۰

عنوان فارسی نسبت مهارت« توصیف کلامی » تربیت دانشجویان معماری و تربیت دانشجویان معماری
چکیده فارسی مقاله چکیده توصیف کلامی یک بنا، مهارت بیان فهم آن بر محمل کلمات است. در آموزش دانشجویان در دانشکده های معماری بر تربیت تصویری دانشجویان تأکید به جایی دارند، در حالی که بر تربیت کلامی آ نها کمتر توجه می شود. قبل از آنکه بنایی را دانشجویانِ معماری طراحی کنند، توصیف کلامی آن ها را در معرفی بر قالب کلمات به مخاطب توانمند می کند. در سطح دیگر، پروژه های معماری یا بناهای ساخته شده دانشجویان است که با مهارت توصیف کلامی تا حدودی فهمیده می شوند. با این نگاه اعتبار بیرونی مهارت توصیف کلامی تنها به بیان فهم بناهای متعین محدود نمی گردد و در فرایند طراحی معماری، به تناسب موضوع و شخص طراح، در منزل های آغازین، میانی، و پایانی مؤثر خواهد بود. بنا بر این هم استادان و هم دانشجویان از مخاطبان استفاده از مهارت توصیف کلامی خواهند بود. حدود مهارت توصیف کلامی یک بنا از خواندن صورت بنا تا فهم جوهره آن و درنهایت فهم اندیشه پشتیبان آن را شامل می شود. از وجوه توصیف کلامی مصادیق معماری میتوان به دو وجه عینی و معنایی اشاره کرد. در مرتبه عینی توصیف کلامی، عرصه هایی در مسیر رسیدن به مقصد در معماری تشخیص داده می شوند. مرتبه معنایی فهم توصیف کلامی نیز ناظر به تشخیص حریم ها در راه تقرب به مقصود است. این دو سلسله مراتب در عین جدایی به هم آمیخته اند. برای توصیف کلامی مطلوب سنجه هایی هست که از مهمترین آ نها احراز ویژگی « روایتگری »، « اقناع پذیری » و « قابلیت الصاق به احکام معماری » است. از یافته های نوشتار حاضر، تبلور نوعی تربیت کلامی مختص دانشجویان معماری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلامی، مهارت، فرایند طراحی معماری، تربیت معماران.

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آزاده خاكى قصر |


حسين پورمهدى قايم مقامى |



نشانی اینترنتی http://sofeh.sbu.ac.ir/article/download/6856/4116
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/933/article-933-577848.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات