|
صفه، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۴۷-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بهکارگیری هنرهای ترسیمی کودکان و نوجوانان به عنوان روش مشارکتی در طراحی محیطهای بهتر |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده استفاده از روش هنرهای ترسیمی مانند نقاشی و کروکیهای دستی کودکان و نوجوانان در طراحی یکی از روشهای مطلوب در پژوهشهای مشارکتی شمرده میشود چرا که هنرهای ترسیمی بیش از هر روش محاورهای دیگر، کودکان و نوجوانان را به ایجاد ارتباط فکری خود با محیط قادر میکند؛ اما با وجود شناخته شدن این روش در حوزه طراحی محیط، روش "تفسیر دادهها و کاربردهای نتایج به دست آمده" هنوز مبهم مانده است. هدف در مقاله حاضر پاسخ به این سؤال است که « تفسیر داده های روش هنرهای ترسیمی کودکان و نوجوانان چگ.نه انجام می شود و نتایج حاصل از تفسیر داده هاچه کاربردهایی در طراحی محیط های بهتر دارد ؟» با توجه به این هدف مقاله با روش تحلیلی – توصیفی به معرفی روشهای تحقیق مشارکتی هنرهای ترسیمی کودکان و کاربردهای آن در طراحی شهری با استفاده از مرور متون پیشین میپردازد و در این راستا نمونه موردی را به صورت مبسوط شرح میدهد که با استفاده از ابزارهای متداول هنرهای ترسیمی، با مشارکت 90 نوجوان 12 تا 16 سال دختر و پسر در مدارس شهر شیراز انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که روش تفسیر نقاشی و روش های ترسیمی کودکان اغلب با روش تحلیل محتوا و یافتن الگوهای فکری مشترک کودکان و نوجوانان انجام می شود و به کار بستن این روش، درک بهتری از نحوه ادراک و مطالبات از محیط و ترجیحات مکانی کودکان و نوجوانان در اختیار طراحان قرار میدهد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مرجان شهاب زاده |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sofeh.sbu.ac.ir/article/download/12498/5407 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/933/article-933-577836.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|