صفه، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۵-۰

عنوان فارسی نقش دست نگاری استاد در آموزش طراحی
چکیده فارسی مقاله چکیده «کُرکسیون» به معنی اصلاح طرح معماری روی میز قضاوت، توسّط استاد و دانشجو در ملاقات­های آتلیه است. مرسوم است که برخی اساتید، حرف زدن را کافی دانند، صرفاً از آموزش کلام­محور جهت نقد و کمک به پیشبرد کار دانشجو بهره می­برند و آموزش عملی دست­نگاری را نادیده می­گیرند. در این پژوهش، «دست» و «زبان» به­ عنوان دو دست­مایه­ی بنیادی کرکسیون معرّفی می شود. یافته­های پژوهش، «تأمّل موازیِ» معلّم، یعنی تأمّل هم­زمان در «پیشبُرد طرح» و «پیشبُرد شاگرد» را برای جلسات کرکسیون ضروری می­داند. تأمّل اوّل، نیازمند «دست­نگاری استاد» بر طرح شاگرد در حضور او، و تأمّل دوم، نیازمند توجّه پنهانی استاد به فرایند «یادگیری تقلیدی شاگرد» از دست­نگاری استاد است. این مقاله، به معلّمان طرّاحی پیشنهاد می­شود که همراه با حرف زدن، با خط­کشیدن بر طرح روی میز، از دانشجو «پشتیبانی» کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله وحید صدرام |


حمید ندیمی |



نشانی اینترنتی http://sofeh.sbu.ac.ir/article/download/12495/5403 target=_blank > file_downloadدانلود فایل PDF
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات