|
روانشناسی کاربردی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۵۵۷-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش گروهی تحلیل ارتباط محاورهای مادر-کودک بر ایمنی دلبستگی پسرهای ۶ تا ۱۰ سال دچار اختلال نافرمانی مقابلهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش گروهی تحلیل ارتباط محاورهای مادر-کودک بر ایمنی دلبستگی پسرهای 6 تا 10 سال دچار اختلال نافرمانی مقابلهای بود. روش: روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه و پیگیری سهماهه و جامعه آماری 148دانشآموز پسر پیشدبستانی و دبستانی ارجاع دادهشده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهر خمین در سال تحصیلی 96-95 بود. پس از غربالگری، از میان دانشآموزانی که بیشترین نمره را در پرسشنامههای علائم مرضی کودکان گادو و اسپرافکین نسخه والدین(2007) و طبقههای Q دلبستگی واترز 1987، بهدست آوردند، 24 دانشآموز انتخاب و مادران آنها در دو گروه آزمایش و گواه بهصورت تصادفی جایگزین شدند و بسته آموزش گروهی تحلیل ارتباط محاورهای اریک برن 1961، در 8 جلسه 80 دقیقهای یکبار در هفته در مورد گروه آزمایش اجرا و دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه آزمایش و گواه در ایمنی دلبستگی(20/59 =F، 001/0 =P) و اختلال نافرمانی مقابلهای (42/15 =F، 001/0 =P) در مرحله پسآزمون و پس از سه ماه پیگیری نشان داد. نتیجهگیری: با توجه به اینکه آموزش گروهی تحلیل ارتباط محاورهای میتواند میزان تعاملها و سطح ایمنی دلبستگی مادر-کودک را افزایش دهد؛ پیامدهای تحولی مهمی در پی دارد. از اینرو بهنظرمیرسد در موقعیتهای بالینی با انجام مداخلههایی از این دست و با ارتقاء سلامت روانی والدین، بتوان گامهای مثبت و استواری در جهت رفع و یا تخفیف مشکلات رفتاری کودکان برداشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تحلیل رفتار متقابل، دلبستگی، نافرمانی مقابلهای |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نازنین هنرپروران |
زهرا خاتونی |
سارا باقری |
فرهاد نامجو |
زهرا هارونی زاده |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/download/21444/6985 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-576417.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|