|
چشم انداز مدیریت بازرگانی، جلد ۱۵، شماره ۲۸ (۱۳۹۵)، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بخشبندی بازار مشتریان دوربینهای عکاسی دیجیتال |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده بخشبندی بازار از مهمترین موضوعهایی است که در تحلیل ویژگیهای مشتریان و اتخاذ راهبردهای مناسب برای آنها استفاده میشود. در پژوهش حاضر به بخشبندی مشتریان و تاکسونومی بازار دوربینهای دیجیتال در ایران توجه شده است. موردمطالعه، بازار دوربینهای عکاسی دیجیتال در شهر مشهد است. ابتدا با بررسی مبانی نظری پژوهش، عمدهترین متغیرهای تأثیرگذار در انتخاب این دوربینها در قالب 10 مورد شناسایی شد. بر این اساس، پرسشنامهای طراحی و در بین میان نمونهای صدتایی توزیع شد. با توجه به تحلیل دادههای جمعآوریشده با استفاده از تحلیل مؤلفههای اصلی، این متغیرها در قالب پنج عامل شامل مُد، فنی، هزینه، ظاهر و برند گروهبندی شدند؛ درنهایت، با استفاده از تکنیک خوشهبندی k- میانگین، مشتریان در سه خوشه با عناوین افراد متخصص، ماهر و ناشی قرار گرفتند؛ همچنین با استفاده از تحلیل تشخیصی مشخص شد که عوامل هزینه فنی و برند باعث ایجاد بیشترین تمایز بین گروههای مختلف مشتریان شده است. نتایج این پژوهش، زمینه را برای شناسایی ویژگیهای مختلف مشتریان و بازار دوربینهای دیجیتال در کشور ایران فراهم میآورد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سیما حدادیان |
علیرضا پویا |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jbmp.sbu.ac.ir/article/download/19383/6363 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1509/article-1509-564496.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|