چشم انداز مدیریت بازرگانی، جلد ۱۵، شماره ۲۸ (۱۳۹۵)، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بخش‌بندی بازار مشتریان دوربین‌های عکاسی دیجیتال
چکیده فارسی مقاله چکیده بخش­بندی بازار از مهم­ترین موضوع‌هایی است که در تحلیل ویژگی­های مشتریان و اتخاذ راهبرد­های مناسب برای آن‌ها استفاده می‌شود. در پژوهش حاضر به بخش­بندی مشتریان و تاکسونومی بازار دوربین­های دیجیتال در ایران توجه شده است. موردمطالعه، بازار دوربین­های عکاسی دیجیتال در شهر مشهد است. ابتدا با بررسی مبانی نظری پژوهش، عمده­ترین متغیرهای تأثیرگذار در انتخاب این دوربین­ها در قالب 10 مورد شناسایی شد. بر این اساس، پرسشنامه­ای طراحی و در بین میان نمونه‌ای صد‌تایی توزیع شد. با توجه به تحلیل داده­های جمع­آوری‌شده با استفاده از تحلیل مؤلفه‌های اصلی، این متغیرها در قالب پنج عامل شامل مُد، فنی، هزینه، ظاهر و برند گروه­بندی شدند؛ درنهایت، با استفاده از تکنیک خوشه‌بندی k- میانگین، مشتریان در سه خوشه با عناوین افراد متخصص، ماهر و ناشی قرار گرفتند؛ همچنین با استفاده از تحلیل تشخیصی مشخص شد که عوامل هزینه فنی و برند باعث ایجاد بیشترین تمایز بین گروه­های مختلف مشتریان شده است. نتایج این پژوهش، زمینه را برای شناسایی ویژگی­های مختلف مشتریان و بازار دوربین­های دیجیتال در کشور ایران فراهم می­آورد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیما حدادیان |


علیرضا پویا |



نشانی اینترنتی http://jbmp.sbu.ac.ir/article/download/19383/6363
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1509/article-1509-564496.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات