نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۱۲، شماره ۱۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نوع ادبی حماسه و تصویرشناسی: «خود» و دشمن
چکیده فارسی مقاله چکیده تصویرشناسی به عنوان گرایشی در ادبیات تطبیقی که به مطالعه‌ی تصاویر و بازنمایی­های بیگانه («دیگری») در یک اثر ادبی یا یک ادبیات می­پردازد می‌تواند با نوع ادبی حماسه مناسبتی ویژه داشته باشد؛ چرا که تنها در این نوع ادبی بازنمایی دیگری الزاماً با طرد، هراس و تحقیری مبالغه‌آمیز همراه است و در سه‌گانه‌ی بیگانه هراسی، بیگانه‌دوستی و شیفتگی در مقابل بیگانه، طرح‌شده توسط دانیل هانری پاژو[1]، تصویرشناس فرانسوی، این بازنمایی همواره در شق نخست جای می‌گیرد. در واقع حماسه نوع ادبی هویت محوری است که با برجسته کردن اختلاف‌ها و تضادهای میان ما و دیگری، بر تضادها و اختلاف‌های داخلی سرپوش می‌گذارد و هویت اجتماعی را بازسازی می‌کند. قطعاً این هویت در تضاد با غیریت‌ی تعریف می‌شود که دیوها و غول‌های حماسه نمونه‌هایی از آن هستند. جستار حاضر بر آن است که با بررسی بوطیقای بازنمایی دیگریدر نوع ادبی حماسه به بررسی سازوکار طرد بیگانه و تغییر شکل آن در این نوع ادبی بپردازد و رابطه‌ی آن را با ویژگی‌های ذاتی این نوع موردمطالعه قرار دهد.[1] Daniel-Henri Pageaux
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصویرشناسی، نوع ادبی حماسه-هویت- دیگری-خودی- هراس

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله دومینیک کارنوی ترابی | carnoy torabi


منیره اکبرپوران |



نشانی اینترنتی http://clls.sbu.ac.ir/article/download/9975/5856
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-564387.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات