|
نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۱۲، شماره ۱۶، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نوع ادبی حماسه و تصویرشناسی: «خود» و دشمن |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده تصویرشناسی به عنوان گرایشی در ادبیات تطبیقی که به مطالعهی تصاویر و بازنماییهای بیگانه («دیگری») در یک اثر ادبی یا یک ادبیات میپردازد میتواند با نوع ادبی حماسه مناسبتی ویژه داشته باشد؛ چرا که تنها در این نوع ادبی بازنمایی دیگری الزاماً با طرد، هراس و تحقیری مبالغهآمیز همراه است و در سهگانهی بیگانه هراسی، بیگانهدوستی و شیفتگی در مقابل بیگانه، طرحشده توسط دانیل هانری پاژو[1]، تصویرشناس فرانسوی، این بازنمایی همواره در شق نخست جای میگیرد. در واقع حماسه نوع ادبی هویت محوری است که با برجسته کردن اختلافها و تضادهای میان ما و دیگری، بر تضادها و اختلافهای داخلی سرپوش میگذارد و هویت اجتماعی را بازسازی میکند. قطعاً این هویت در تضاد با غیریتی تعریف میشود که دیوها و غولهای حماسه نمونههایی از آن هستند. جستار حاضر بر آن است که با بررسی بوطیقای بازنمایی دیگریدر نوع ادبی حماسه به بررسی سازوکار طرد بیگانه و تغییر شکل آن در این نوع ادبی بپردازد و رابطهی آن را با ویژگیهای ذاتی این نوع موردمطالعه قرار دهد.[1] Daniel-Henri Pageaux |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تصویرشناسی، نوع ادبی حماسه-هویت- دیگری-خودی- هراس |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
دومینیک کارنوی ترابی | carnoy torabi
منیره اکبرپوران |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://clls.sbu.ac.ir/article/download/9975/5856 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-564387.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|