نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۱۳، شماره ۱۷، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تآثیر آموزشی سمینار سقراطی در پرورش تفکر انتقادی جهت ارتقاء نگرش دانشجویان سال آخر ادبیات درباره ی یاد گیری ادبیات
چکیده فارسی مقاله چکیده چکیده اهداف این پژوهش بررسی تاثیر سمینار سقراطی در ایجاد تفکر انتقادی به عنوان یک منبع جهت بهبود یادگیری ادبیات در دانشجویان ادبیات سال آخر ایران بود و همچنین بررسی اینکه تا چه حد این روش جایگزین، از رضایت معلمان و دانشجویان ادبیات برخوردار بوده است. برای این منظور، از 128 دانشجویکارشناسی ادبیات انگلیسی مشغول به تحصیل در موسسه آموزش عالی صبح صادق، یک نمونه ی 40 نفری از دانشجویان سال آخر، مذکر ومونث، با نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. سنشرکت کنندگان بین 20 تا 30 سال بود. آنها به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند، یعنی گروه کنترل و آزمایشی، که هرکدام شامل 20 نفر بود. آزمون مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا (فاسیون و فاسیون 1990) به عنوان یک پیش آزمون استفاده شد تا مهارت تفکر انتقادی شرکت کنندگان را در هر دو گروه مشخص کند.در پایان آزمایش که ده جلسه به طول انجامید، همان آزمون به شرکت کنندگان در هر دو گروه داده شد. یافته های پژوهش حاکی از تاثیر مثبت سمینار سقراطی بر مهارت تفکر انتقادی بود؛ علاوه بر این، اطلاعات کیفی به دست آمده از پرسشنامه ی تشریحی و مصاحبه از معلم سمینار شواهد معتبری از رجحان روش بدیع بر روش سنتی به همراه داشت. امید است، یافته ها دارای پیامدهای مهمی برای استادان ادبیات و دانشجویان باشد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمانه افقری |


هلن اولیایی نیا | ouliaei nia



نشانی اینترنتی http://clls.sbu.ac.ir/article/download/12676/5853
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-564384.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات