مشاوره شغلی و سازمانی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۰۴-۰

عنوان فارسی ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﻴﺎن راﻫﺒﺮدﻫﺎی روﻳﺎروﻳﻲ و اﺳﺘﺮس ﺷﻐﻠﻲ ﺑﺎ ﺧﺸﻨﻮدی ﺷﻐﻠﻲ اﺳﺘﺎن ﻗﻢ
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه­ی بین راهبردهای رویارویی و استرس شغلی با خشنودی شغلی مدیران مدارس استان قم بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس استان قم (816 نفر) بودند. نمونه پژوهش شامل 228 مدیر که از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند، و به آزمون­های راهبردهای رویارویی اندلر و پارکر (1990)، استرس شغلی و پرسشنامه توصیف شغل پاسخ دادند. داده­ها به­روش همبستگی و رگرسیون گام به گام که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها نشان داد استرس شغلی و راهبرد رویارویی مسأله­مدار همراه با راهبرد رویارویی اجتناب­مدار توان پیش­بینی تغییرات واریانس خشنودی شغلی را دارد. متغیر راهبرد رویارویی اجتناب­مدار توان پیش­بینی تغییرات واریانس خشنودی شغلی را ندارد و متغیر راهبرد رویارویی هیجان­مدار و مسأله­مدار توان پیش­بینی تغییرات واریانس خشنودی شغلی را دارند. هم­چنین استرس شغلی توان پیش­بینی تغییرات واریانس خشنودی شغلی را دارد و متغیر راهبرد رویارویی مسأله­مدار توان پیش­بینی تغییرات واریانس استرس شغلی را دارد. نتیجه­گیری: آموزش مهارت­های رویارویی با مشکلات می­تواند در کاهش استرس شغلی و افزایش خشنودی شغلی نقش مهمی داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اﺳﺘﺮس ﺷﻐﻠﻲ- ﺧـﺸﻨﻮدی ﺷـﻐﻠﻲ-راﻫﺒﺮدﻫـﺎی روﻳﺎروﻳﻲ.

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نفیسه احمدی |


علی دلاور |


عبدالله شفیع آبادی |



نشانی اینترنتی http://jcoc.sbu.ac.ir/article/download/20842/6733
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1101/article-1101-564354.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات