|
شناخت، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مفهوم ریتم در نقاشی نزد ژیل دلوز |
|
چکیده فارسی مقاله |
ریتم یکی از ارکان مهم استتیک دلوز است. این مفهوم نزد او رویداد همطنینیِ ساحتهای مختلف است. سوال اصلی این مقاله این است که چگونه وحدت امور کثیر و متفاوت در نقاشی بدون توسل به عاملی فراتر از سطح نقاشی فراهم میشود؟ در نقاشی سطوح متفاوت احساس، رنگها، تاشها و ضربهقلمها، رنگ و نور، امور نامتناجس و قیاسناپذیر به ترکیببندی، سرهمکردن و مدولاسیون نیاز دارند تا هماهنگ شوند. با اتکا به مفهوم ریتم، توانِ حیاتیِ آن و نقشِ بنیاد این پرسش در دو قسمت 1-ریتم در نقاشی ، 2- رابطه احساس و ریتم پاسخ داده میشود. ضمن اینکه مفهوم بنیاد و ریتم نزد هایدگر و ملدینه به عنوان سابقه این بحث بسط داده شده است. با وجود ریتم به عنوان تناوب دو لحظهی انقباضی-انبساطی و یا شدت-ضعفی، امکان هماهنگی و رابطه آشوب سطح مادی و نظمِ فیگور، نسبت رنگهای نامتعارف و نیز سطوح احساس، و نیز رابطه بسیاری از امور متفاوت و حتی نامتناجس و قیاسناپذیر با درجهی توان نابرابر فراهم میشود. هماهنگی امور نامتناجس، ناهمگن و قیاسناپذیر حالت پیچیدهتری دارد. حاصل این ارتباط شدت محض است که تنها میتوان آنرا زیست یا حسکرد و ذات وصف ناپذیر هنرمند را رقم میزند. ارتعاش و کژریختشدگی، رزنانس یا تشدید و در نهایت شدت مبین انواع گوناگون ریتم در نقاشی نزد دلوز است که متناظر با مفاهیم هستیشناسی وی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نقاشی- ریتم- ارتعاش-رزنانس-احساس-شدت، |
|
عنوان انگلیسی |
Poly-Ryhthm: Deleuze on Rhythm in Painting |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
rhythm is an important element in deleuze`s ontology and aesthetics. This advanced concept stem from heidegger`s Grund (gr) .his french friend and colleague, Henri Maldiney was so inspirational for Deleuze in different concepts like rhythm. We consider different types of rhythms in paintings, Vibration & Resonance, sensation & intensity and rhythmic characters like passive,active and attendant have rudimentary role in bacon`s painting. Logic of senses is related to pure sensation and pure intensity, and it bring rhythm to disparates. The main reason of proposing this concept in principle is rooted from an onthological problem. the univocity of Being has been expressed as difference degree of puissance in beings. rhythm is a relationa which happen in two moment : systolic and diastolic movement from chaos form the order or figure. The tension of this mutal movement is entangled in outline. Pure Difference or intensity is a Fact which happen in conecting two beings that are incommensurable. This fact or event is Grund or ground which survey all possible universes. Event is not a simple one, also is a special which make artist Unheimlische. Artist after this earthquake will lost all of reference to ordinary World and takes aside lived experinces and uses block sensations or intesities in it`s touches. As a result a Universe has been born with this Event. universe which is open to other incompassible universes and then poly-rhythm should be resulted from relation between them. Generally, rhythm is vibration, and resonance of beings in relation to other being and intensity in relation to Being. artistic works for elucidating an ontological problem, is a kind of applying non-philosophy along with philosophy. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
نقاشی- ریتم- ارتعاش-رزنانس-احساس-شدت |
|
نویسندگان مقاله |
فریده آفرین |
اشرف السادات موسوی لر | mousavi lar
|
|
نشانی اینترنتی |
http://kj.sbu.ac.ir/article/download/5219/4553 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-564241.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|