|
روانشناسی کاربردی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی برنامه درمانگری «گربه مبارز» بر شکایتهای جسمانی دانشآموزان دختر و پسر دچار اختلالهای اضطرابی و افسردگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده چکیدههدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی برنامه درمانگری «گربه مبارز» بر شکایتهای جسمانی دختران و پسران دچار اختلالهای اضطرابی و افسردگی بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه و جامعه آماری شامل 1400 دانشآموز سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران در سال 93-1392 بود. از میان آنها، 40 دختر و 40 پسر که بر اساس مصاحبه بالینی دچار یکی از اختلالهای اضطرابی، افسردگی یا همایندی آنها بودند به تصادف انتخاب و در سه گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش نسخه والد فهرست رفتاری کودک آشنباخ و رسکورلا (2001) بود که مادران در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند و 14 جلسه درمانگری انفرادی «گربه مبارز» کندال و هدک (2006) هفتهای یکبار و هرجلسه 45 دقیقه برای کودکان و 2 جلسه برای مادران اجرا شد. برای تحلیل دادهها از کوواریانس و تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج حاکی از کاهش معنادار شکایتهای جسمانی در گروههای آزمایش در مرحله پسآزمون و پس از 6 ماه بود و عامل جنس تاثیری در نتیجه درمان نداشت. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود روانشناسان با توجه به اثربخشی روش درمانگری گربه مبارز بر شکایتهای جسمانی کودکان اضطرابی و افسرده، از این راهنمای درمانگری برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان استفاده کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مریم طهرانی زاده |
ندا نظربلند |
قاسم کشاورز گرامی | keshavarz gerami
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/download/5854/4505 target=_blank > file_downloadدانلود فایل PDF |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|