روانشناسی کاربردی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی برنامه درمانگری «گربه مبارز» بر شکایت‌های جسمانی دانش‌آموزان دختر و پسر دچار اختلال‌های اضطرابی و افسردگی
چکیده فارسی مقاله چکیده چکیدههدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی برنامه ­درمانگری «گربه مبارز» بر شکایت‌های جسمانی دختران و پسران دچار اختلال‌های اضطرابی و افسردگی بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه گواه و جامعه آماری شامل 1400 دانش­آموز سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران در سال 93-1392 بود. از میان آن­ها، 40 دختر و 40 پسر که بر اساس مصاحبه بالینی دچار یکی از اختلال‌های اضطرابی، افسردگی یا همایندی آن‌ها بودند به تصادف انتخاب و در سه گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش نسخه والد ­فهرست ­رفتاری ­کودک آشنباخ و رسکورلا (2001) بود که مادران در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری تکمیل کردند و 14 جلسه­ درمانگری ­انفرادی «گربه مبارز» کندال و هدک (2006) هفته­ای یک­بار و هرجلسه 45 دقیقه برای کودکان و 2 جلسه برای مادران اجرا شد. برای تحلیل داده‌ها از کوواریانس و تحلیل­ واریانس اندازه­گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاکی از کاهش معنادار شکایت‌های جسمانی در گروه‌های آزمایش در مرحله پس‌آزمون و پس از 6 ماه بود و عامل جنس تاثیری در نتیجه درمان نداشت. نتیجه گیری: پیشنهاد می­شود روان­شناسان با توجه به اثربخشی روش ­درمانگری گربه مبارز بر شکایت­های جسمانی کودکان اضطرابی و افسرده، از این راهنمای درمانگری برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان استفاده کنند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم طهرانی زاده |


ندا نظربلند |


قاسم کشاورز گرامی | keshavarz gerami



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/download/5854/4505 target=_blank > file_downloadدانلود فایل PDF
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات