|
سنجش از دور و Gis ایران، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اتصال خودکار بریدگیها در شبکه راههای استخراجشده بهوسیله الگوریتمهای استخراج راه با استفاده از تکنیکهای تبدیل رادون و درونیابی اسپلاین |
|
چکیده فارسی مقاله |
دسترسی به اطلاعات راهها اهمیت زیادی در کاربردهای مختلف نظیر حملونقل، کنترل ترافیک، سیستمهای هدایت خودکار وسایل نقلیه و مانند اینها دارد. در سالهای اخیر طراحی الگوریتمهای استخراج راه، هدف مطالعات بسیاری از پژوهشگران بوده است. باوجود پیشرفتهایی که در این زمینه حاصل شده است، همچنان نواقصی در عملکرد این الگوریتمها وجود دارد که یکی از مهمترین آنها وجود بریدگی در شبکه راههای استخراجشده است. این بریدگیها ممکن است بهدلایل مختلفی نظیر قرارگرفتن راهها در زیر درختان یا واقعشدن در سایه باشند. ازآنجاکه پیوستهبودن راهها یکی از ویژگیهای مهم توپولوژیکی آنهاست، رفع این نقیصه ضروری بهنظر میرسد. هدف پژوهش حاضر ارائه روشی خودکار برای یافتن و اتصال بریدگیهای موجود در راههای استخراجشده بهوسیله الگوریتمهای استخراج راه است. در این الگوریتم ابتدا با استفاده از روشی مبتنی بر تبدیل رادون سر و ته بریدگیها شناسایی میشوند، سپس این نقاط با بهکارگیری روشی بر پایه تکنیک درونیابی اسپلاین به یکدیگر متصل میشوند. این الگوریتم روی خروجی یک روش استخراج راه که در آن چهار بریدگی در راههای مستقیم و دو بریدگی در تقاطعها وجود دارد، پیادهسازی شد. نتایج نشان دادند که الگوریتم قادر به اتصال تمام بریدگیهای واقع در راههای مستقیم بود، ولی دو مورد بریدگی در تقاطعها را نتوانست الگوریتم متصل کند. بنابراین میتوان گفت که صرفنظر از محل بریدگی که در راههای مستقیم یا در تقاطعها واقع شدهاند، الگوریتم حدود 7/66 درصد از بریدگیهای موجود در تصویر را شناسایی و متصل کرده است. این الگوریتم در محیط نرمافزار MATLAB برنامهنویسی شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آشکارسازی عوارض خطی،
اتصال قطعشدگیها،
تبدیل رادون،
درونیابی اسپلاین، |
|
عنوان انگلیسی |
Automatic Gap Filling in Road Extraction Using Radon Transformation and Spline Interpolation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The availability ofinformation about roads has great importanceinvariousapplicationssuch as transportation,traffic controlsystems, automatic navigation system, etc. In recent years, designing new road extraction algorithms has become the target of many studies by researchers. Despite the achieved progress, there are some defects in this field. The gaps in detected roads are one the most important of them. The gaps are appeared due to getting placed under trees, shadow or any other reason. Since the continuity of roads is a momentous topological trait, so filling the gaps seems necessary. The main aim of this paper is to provide a method to automatic find and fill the existing gaps in the extracted road net. Our algorithm first applies the Radon transformation to find the source and destination endpoints of the gaps, then connect these points together using Spline interpolation. This algorithm is implemented on a real detected road which has 4 gaps in straight roads and 2 gaps in junctions. The experiment shows that the proposed algorithm can correctly fill all of the gaps in straight roads, but it is not able to fill the gaps in junctions. So, regardless of the location of the gap, straight road or junction, it can be said that about 66.7% of the existing gaps was filled by the algorithm. This gap filling algorithm is implemented in MATLAB software |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آشکارسازی عوارض خطی,
اتصال قطعشدگیها,
تبدیل رادون,
درونیابی اسپلاین |
|
نویسندگان مقاله |
علی اکبر متکان | ali akbar
محمد حاجب |
محمد اسلامی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://gisj.sbu.ac.ir/article/download/14185/5563 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/911/article-911-564139.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|