این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
چشم انداز مدیریت صنعتی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۵۳-۱۷۵

عنوان فارسی ارائه یک مدل هوشمند فازی برای ارزیابی فرآیندهای مدیریت دانش در زنجیره تأمین (مورد مطالعه: شرکت ایران‌خودرو
چکیده فارسی مقاله امروزه موضوع مدیریت دارایی‌های نامشهود سازمان ازجمله دانش، به‌عنوان بخشی از منابع حیاتی مورد­توجه زیادی قرار گرفته است. فرآیندهای مدیریت دانش، فرآیندهای نظام‌مندی هستند که برای دستیابی، سازمان‌دهی و ارتباط با دانش ضمنی و آشکار کارکنان به­کار برده می‌شوند؛ در این راستا هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه یک مدل خبره- دیمتل فازی برای ارزیابی فرآیند مدیریت دانش در زنجیره تأمین «ایران­خودرو» است؛ بنابراین ابتدا با مروری بر مبانی نظری، مؤلفه‌های فرآیندهای مدیریت دانش و شاخص‌های آن‌ها استخراج ‌شده و بااستفاده از تحلیل عاملی شاخص‌های مؤثر حفظ شدند؛ سپس یک سیستم خبره فازی برای ارزیابی فرآیندهای مدیریت دانش ارائه شد. از روش دیمتل فازی نیز برای تعیین اهمیت هر یک از مؤلفه‌ها و شاخص‌ها استفاده شده است. داده‌های پژوهش بر اساس آراء خبرگان در صنعت خودرو جمع‌آوری شد و قواعد استنتاج فازی برای ارزیابی سطح فرآیندهای مدیریت دانش بر اساس مؤلفه‌های کسب، خلق، تولید دانش؛ سازمان‌دهی، نگهداری، انبار؛ انتقال، اشتراک، توزیع؛ استفاده، کاربرد و نگهداری و ارزیابی و بازخورد به‌عنوان متغیرهای ورودی استفاده شدند. نتایج نشان داد مؤلفه‌های کسب، خلق، تولید دانش و استفاده، کاربرد و نگهداری بیش­ترین اهمیت را در میان فرآیندهای مدیریت دانش داشته و بیش­ترین تأثیر را بر سطح عملکرد فرآیندهای مدیریت دانش می­گذارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت دانش، دیمتل فازی، سیستم خبره فازی، زنجیره تأمین،

عنوان انگلیسی An Intelligent Fuzzy Model to Evaluate Knowledge Management Processes in Supply Chain (Case: Iran- Khodro Company)
چکیده انگلیسی مقاله Nahid Dorosrkar Ahmadi * , Mohesen Shafie Nikabadi ** [1] Abstract The basic purpose of this study is presenting an intelligent fuzzy model to evaluate knowledge management processes in supply chain of Iran Khodro. In this paper, at the first, knowledge management processes and their indicators were detected by literature review and then by factor analysis. After that a fuzzy expert system were presented in order to evaluate knowledge management processes. DEMATEL technique was used to determine the importance of dimensions and their indicators. The results showed that acquisition creation and generate knowledge and use application and exploiting have been more important that the other dimensions and these two dimensions have maximum effect on knowledge management processes performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناهید درستکار احمدی | dorostkar ahmadi
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

محسن شفیعی نیک آبادی | shafiei nikabadi



نشانی اینترنتی http://jimp.sbu.ac.ir/article/view/8852
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1511/article-1511-461991.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات