چشم انداز مدیریت دولتی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی میدانی مدل تعالی سازمانی EFQM به عنوان یکچارچوب مدیریت کیفیت فراگیر
چکیده فارسی مقاله امروزه مدل های جایزه کیفیت مانند جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج (MBNQA) و بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) به عنوان راهنمای اجرای مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) مورد استفاده تعداد زیادی از سازمان ها است. با این وجود، تعداد تحقیقات تجری که تأیید کنند که این مدل ها به صورتی واضح مفروضات اصلی TQM را منعکس می کنند یا نه، اندک است. هدف این مقاله تحلیل میزان درک و فهم مدل تعالی EFQM از مفروضات اصلی موجود در مفهوم مدیریت کیفیت فراگیر است؛ یعنی تفاوت مسائل اجتماعی و فنی مربوط به مدیریت کیفیت فراگیر، برداشت کلی از مدیریت کیفیت فراگیر در سازمان، رابطه ی علّی روش های TQM و عملکرد سازمانی. بر اساس پاسخ های جمع آوری شده از مدیران 446 شرکت ایرانی از طریق پرسشنامه ای سازمان یافته مشخص شد: (1) این مدل دارای ابعاد اجتماعی و فنی است؛ (2) هر دو بعد با هم ارتباط درونی دارند و (3) این دو بعد به اتفاق نتایج را افزایش می دهند. این یافته ها مدل تعالی EFQM را به عنوان چارچوب کارآمدی برای TQM پشتیبانی می کند و همچنین نتایج حاصل از تحقیقات قبلی در رابطه با MBNQA را تقویت کرده و نشان می دهد که مدل های جایزه ی کیفیت واقعاً چارچوبی مناسب برای مدیریت کیفیت فراگیر به حساب می آیند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا شمس |
دانشگاه ژانومه اسپانیا

کارلوس بو لوسار | بو لوسار



نشانی اینترنتی http://jpap.sbu.ac.ir/article/view/2772
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1510/article-1510-461931.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم اجتماعی و رفتاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات