چشم انداز مدیریت دولتی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه تکنیک‌های استخراج دانش و ارائه یک متدولوژی ساخت‌یافته به‌منظور مستندسازی دانش
چکیده فارسی مقاله چکیده بخش قابل توجهی از سرمایه‌های دانشی که در حین فرآیندهای کاری توسط کارکنان سازمان تولید می‌شود، در ذهن‌های آن‌ها باقی می‌ماند و با جدایی افراد از سازمان از دست می‌رود و امکان بازیابی آن وجود ندارد. بنابراین یک ضرورت جدی، اکتساب و بازیابی این دانش‌ ارزشمند برای استفاده مجدد است. براین اساس، این پژوهش به دنبال ارائه یک روش ساخت‌یافته به‌منظور اکتساب دانش خبرگان و مقایسه تکنیک‌های اکتساب دانش است. 34 تکنیک مختلف اکتساب دانش شناسایی شده است اما هیچ‌یک کارایی و اثربخشی لازم را در حوزه مدیریت دانش ندارد. بنابراین با ترکیب تکنیک‌های مصاحبه‌ای، آموزش معکوس، پلکان‌سازی و شبکه‌مفاهیم، روشی ترکیبی ارائه شد که در قالب شناخت حوزه دانش خبره، تعامل و پیش مصاحبه، جلسه‌های اکتساب دانش، پیاده‌سازی مصاحبه‌ها، تحلیل و دسته‌بندی و کددهی دانش، اجرایی می‌شود. هم‌چنین از میان 21معیار منتخب شناسایی‌شده به منظور مقایسه تکنیک‌های اکتساب دانش، 16معیار از سوی خبرگان حوزه مدیریت دانش مورد پذیرش قرار گرفت که به کمک آن‌ها مقایسه‌های زوجی در قالب مدل سلسله مراتبی و بکارگیری تکنیک AHP انجام شد. نتایج حاکیست روش ترکیبی ارائه‌شده در این پژوهش، بالاترین رتبه را در میان تکنیک‌های اکتساب دانش داراست. بنابراین سازمان‌های ایرانی می‌توانند به‌منظور اکتساب دانش خبرگان از روش ترکیبی ارائه‌شده بهره گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Comparing Knowledge Extraction Techniques and Developing a Structured Methodology for Documentation of Knowledge Navid Nezafati*, Mahsa Rashidi**, Mohammad taghi Taghavifard*** Abstract Many of the knowledge assets created by experts and managers of companies, mainly remain in their minds. This knowledge is lost with the separation of individuals from the organization and its recovery is not possible. Therefore acquisition and retrieval of this knowledge is a serious need and it is valuable for reuse by other employees. On this basis, this study seeks to provide a structured approach to knowledge acquisition (KA) and comparison of these techniques. So far about 34 different KA techniques have been introduced, but none of them have the necessary efficiency and effectiveness in the field of knowledge management. We’ve used a combination of KA techniques including semi structured interview, revised teach-back, commentary, laddering, repertory grid techniques in order to elicit both tacit and explicit knowledge of experts. Also among the 21 criteria identified to compare the KA techniques, 16 criteria were accepted by the experts of knowledge management and these criteria were used in the form of paired comparisons and the hierarchical model based on AHP technique. The results was promising and presented the combined KA techniques has the highest rank among the others. Therefore the Iranian industrial organizations can widely use the combined KA technique in expert ‘s experiences documentation. Keywords: Knowledge Management; Knowledge Acquisition; Knowledge Acquisition Techniques; Analytic
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نوید نظافتی |
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

مهسا رشیدی |
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محمد تقی تقوی فرد | mohammad taghi



نشانی اینترنتی http://jpap.sbu.ac.ir/article/view/2852
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1510/article-1510-461859.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم اجتماعی و رفتاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات