|
چشم انداز مدیریت دولتی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
رهبری خدمتگزار سازمان و رضایت شغلی کارکنان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی ادراک کارکنان از رهبری خدمتگزار سازمان و رابطه آن با رضایت شغلی آنها در شعب بانک ملّی شهر اراک، صورت گرفته است. برای این منظور، تعداد 91 نفر از کارکنان بانک ملّی شهر اراک بااستفاده از روش نمونه گیری طبقهای یا نسبی انتخاب شدند. دادهها بااستفاده از ابزار OLA که به ارزیابی رهبری خدمتگزار در سطح سازمان میپردازد و همچنین پرسشنامهای که برای ارزیابی رضایت شغلی در بانک هنجاریابی شده بود، جمعآوری شدند. دادههای جمعآوریشده بااستفاده از آزمونهای آماری پارامتریک T استودنت تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه گامبهگام و تحلیل واریانس یکطرفه، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که ویژگیهای رهبری خدمتگزار در بانک ملّی شهر اراک و رضایت شغلی کارکنان آن، هر دو بالاتر از میانگین قرار دارند و رضایتبخش ارزیابی میشوند. بین رهبری خدمتگزار سازمان و رضایت شغلی کارکنان، همبستگی مثبت معنیدار 58/0 وجود داشت(01/0 P<). نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نیز نشان داد که در بین مؤلفههای رهبری خدمتگزار سازمان، مؤلفه رهبری کردن قویترین پیشبینیکننده رضایت شغلی کارکنان بود که توانست به تنهایی 35 درصد از واریانس رضایت شغلی کارکنان را پیشبینی کند. همچنین در ارزیابی ویژگیهای رهبری خدمتگزار سازمان و رضایت شغلی کارکنان، تفاوت معنیداری در بُعد سن و سطح تحصیلات وجود نداشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Servant Leadership and Employee’s Job Satisfaction Seyed Kamal Kharrazi*, Seyed Mohammad Mirkamali**, Ali Torki**** Abstract This study aimed at "Investigation of employee’s perception of servant leadership of the organization and it’s relationship with the job satisfaction of the employees in Bank Melli Arak branch". For this purpose, 91 employees were selected from the Bank Melli Arak branch by stratified random sampling. The data were collected using OLA instrument and a job satisfaction questionnaire validated for bank employees. The data were analyzed using Pearson correlation, t-test, stepwise multi-regression and one-way ANOVA. The findings showed that servant leadership in Bank Melli Arak branch and the employee’s job satisfaction were both above the mean and satisfactory. there was significant positive correlation between servant leadership of the organization and employee’s job satisfaction(r = 0.58, p < 0.01). Stepwise regression analysis indicated that among the factors of servant leadership, provision of leadership was the strongest predictor of employees’ job satisfaction and could predict %35 of the variance related to employee’s job satisfaction (F=49.31, p< 0.01). Also, in assessing the characteristics of servant leadership and employee’s job satisfaction, there was no significant difference in age and academic level. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سید کمال خرازی | seyed kamal
سید محمد میر کمالی | seyed mohammad mir kamali
علی ترکی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jpap.sbu.ac.ir/article/view/2851 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1510/article-1510-461858.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علوم اجتماعی و رفتاری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|