چشم انداز مدیریت دولتی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تحلیل مؤلفه‌های مدیریت دانش بومی و آثار آن بر خودباوری و قابلیت فردی دانشجویان رشته مدیریت
چکیده فارسی مقاله چکیده اعتقاد به این آیه قرآن که «خداوند، انسان را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری داده است»، منجر به افزایش حس خودباوری می‌شود. لذا شناخت عواملی که در محیط دانشگاه‌های کشور، حس خودباوری و قابلیت فردی دانشجویان را ارتقاء دهد، از لوازم دستیابی به پیشرفت و عدالت که دهه چهارم انقلاب اسلامی بدان نامگذاری شده، است. مفهوم نوپای «مدیریت دانش بومی» که بیش از یک دهه از طرح آن در مجامع علمی نمی‌گذرد، با دربرداشتن ابعادی چون «تولید دانش بومی»، قادر است در ارتقای حس خودباوری و قابلیت فردی دانشجویان، مهم‌ترین نقش را ایفا نماید. در این مقاله، تأثیر متغیر مکنون مدیریت دانش بومی (با دارا بودن چهار متغیر آشکار)، بر متغیر قابلیت فردی و متغیر وابسته خودباوری دانشجویان رشته مدیریت، بررسی می شود. داده ها با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه با 280 نفر از اساتید، دانشجویان مقطع دکتری رشته مدیریت و مدیران واحدهای تولیدی- خدماتی تهران، جمع آوری شده است و با استفاده از روش های تحلیل عاملی و تحلیل مسیر، تجزیه و تحلیل شده است. نتایج تحقیق، حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار بین متغیرهای چهارگانه مدیریت دانش بومی از یک سو و متغیرهای قابلیت فردی و خودباوری دانشجویان، از سوی دیگر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله The Analysis of the Components of Native Knowledge Management and Their Effects on Self-Efficacy and Individual Capability of the Students of Management Ali Rezaeian , Behrooz Dorri**, Gholam Ali Tabarsa***, Ali Aghaei**** Abstract God has created Human better than more of creatures. By believing this verse, it will increase our self- efficacy. So, it is necessary to understand factors improve students’ self-efficacy and individual capability in the universities of Iran. The new concept of Indigenous Knowledge Management can improve students S-E and I.C. by Indigenous Knowledge creation. In this article, it has been analyzed the impact of Indigenous Knowledge Management as independent and latent variable (along with 4 observed variables) on Individual Capability as mediator and Self-Efficacy as dependent variables, through interviewing and questionnaire ghathering from 280 person, include professors and Ph.D. students in Management Discipline and production managers, using Factor Analysis and Path Analysis techniques and applying LISREL and SPSS software. The results confirm positive and significant relation between independent, mediator and dependent variables.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی رضاییان |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

بهروز دری |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

غلامعلی طبرسا |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

علی آقایی |



نشانی اینترنتی http://jpap.sbu.ac.ir/article/view/2875
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1510/article-1510-461840.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم اجتماعی و رفتاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات