|
چشم انداز مدیریت دولتی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رابطه دوره عمر سازمانی با ارزیابی اثربخش عملکرد دانشگاهها (مورد مطالعه دانشگاههای استان فارس و اصفهان) |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مانند هر سازمان دیگری مراکز آموزش عالی جهت رسیدن به هدف خود و تحقق بخشی از وظایف مدیریت، نیازمند ارزیابی و سنجش عملکرد خود میباشند. پزوهش حاضر به منظور تدوین مدلی جهت سنجش ارزیابی اقتضایی عملکرد دانشگاهها بر اساس مطالعه حوزههای انسانی، پژوهشی، اداری- پشتیبانی، فرهنگی و آموزشی با دخالت عامل اقتضایی (چرخه عمر) درمیان دانشگاههای استان فارس و اصفهان انجام شده است .دادههای پژوهش حاضر از طریق پرسشنامهای 64 سوالی و از میان 322 نفر از اعضای هیات علمی، کارشناسان و مدیران جامعه آماری مذکور جمعآوری شد، در بررسی دادههای پژوهش مشخص شد که تمامی عوامل به استثنای عوامل فرهنگی بر اثربخشی ارزیابی بهصورت مثبت و معناداری تاثیرگذارند. با توجه به نتایج دریافتی میتوان گفت که بیشترین اثر را شاخص منابع آموزشی داشته است (ضریب مسیر بزرگتری داشته است)، منابع پژوهشی در رده دوم، منابع انسانی در رده سوم، منابع اداری – پشتیبانی در رده چهارم بوده و منابع فرهنگی نیز با ضریب مسیر منفی تاثیری در ارزیابی عملکرد نداشته است. البته تاثیر این عوامل با دخالت عامل اقتضایی چرخه عمر افزایش یا کاهش مییابد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The Study of Relationship between Organizational Life Cycle and Assessment of Universities Performance (A Case Study of the Universities of Isfahan and Fars Provinces) Gholamali Tabarsa*, Seragaldin Mohebbi** Abstract Like all other organizations the Higher Education need their operations to be examined and assessed in order to benefit optimally. Present study is to define a model to assess necessarily universities’ operations based on humanistic, research, and administrative- logistic, cultural and educational studies by contingency factor (life cycle) among Esfahan and Shiraz provinces. The present study data were collected by 64-question questionnaire and the universe included 322 members of scientific board, specialists and directors. Having examined the data it became known that all factors have positive and significant effects on the assessment except the cultural factor. By virtue of the gained path coefficient it can be said that the most effect was by the educational sources indicator (It had a greater path coefficient) and then the study sources, humanistic sources, administrative- logistic sources, were second, third, fourth and cultural Sources With Negative path coefficient did not have any Effect on the assessment . Of course, such effect increases or decreases by life cycle contingency factor. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
غلا معلی طبرسا | غلا moalla دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
سراج الدین محبی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jpap.sbu.ac.ir/article/view/2873 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1510/article-1510-461838.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علوم اجتماعی و رفتاری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|