|
چشم انداز مدیریت دولتی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی مدل طردشدگی سازمانی در بانکهای منتخب |
|
چکیده فارسی مقاله |
امروزه محیط سازمانها دارای پویاییهای بسیاری است و عوامل زیادی عملکرد کارکنان و در نهایت عملکرد سازمانها را متأثر میسازد. یکی از متغیرهای مهم سازمانی، طردشدگی کارکنان از سوی افراد و گروههای کاری است که بر رفتار سازمانی و در نهایت عملکرد شغلی آنان تأثیرخواهد داشت. ازآنجاکه این مفهوم در مبانی نظری رفتار سازمانی ایران مغفول واقع شده و مدل جامعی برای آن تدوین نشده است، این پژوهش بر آن شد تا با رویکردی اکتشافی، مدلی برای آن تدوین کند. ابتدا با مطالعه عمیق پژوهشهای پیشین ابعاد مختلف این مفهوم بررسی شد و پس از طراحی راهنمای مصاحبه، نمونهای هدفمند شامل 48 نفر از مدیران، کارشناسان مسئول و کارشناسان ادارههای مرکزی دو بانک ایرانی «بانک ملت» و «بانک خاورمیانه» از طریق انجام مصاحبههای عمیق مطالعه شد. استراتژی نظریه دادهبنیاد برای مدلسازی پژوهش انتخاب و مدل فرآیند طردشدگی بر مبنای آن طراحی شد. بر اساس این مدل، محرکهایی در دو دسته عوامل مربوط به طردشونده و طردکننده موجب وقوع طردشدگی میشود که ممکن است به صورت هدفمند و یا غیرعمدی باشد؛ بعد از وقوع پدیده طرد، با توجه به تعدادی عوامل زمینهای و مداخلهگر، واکنشهای احساسی و منطقی در درون فرد شکل میگیرد که با توجه به آن پیامدهایی در سه سطح فرد، گروه و سازمان واقع میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
طردشدگی، نظریه داده بنیاد، طردشدگی هدفمند، طردشدگی غیرعمدی، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عبداله توکلی | دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
شهرام جمالی کاپک | jamali کاپک دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
ویدا خراسانی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jpap.sbu.ac.ir/article/view/7900 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1510/article-1510-461814.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|