چشم انداز مدیریت بازرگانی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۷۹-۲۰۰

عنوان فارسی الگوی گونه‌شناسی راهبردهای محصول در کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط
چکیده فارسی مقاله هر راهبرد کارکردی علاوه بر پاسخگویی به شرایط محیطی باید با راهبرد‌های سطوح دیگر شرکت و نیز با شایستگی‌های رقابتی واحد تجاری مربوطه هماهنگ باشد تا سبب هم‌افزایی در سازمان گردد. بر این اساس، تصمیمات مرتبط با محصول به عنوان یکی از عناصر آمیزه بازاریابی در هماهنگی با راهبرد‌های بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهشگران پیشین ضمن بیان راهبرد‌های محصول مختلف به بیان دلایل انتخاب این راهبرد‌ها توسط سازمان‌ها پرداخته‌اند. اما پژوهش‌های بسیار اندکی در زمینه معرفی گونه‌شناسی راهبرد‌های محصول انجام شده است. همچنین، از یک سو نقش کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط در رشد اقتصادی کشورها و از سوی دیگر گسترش تجارت الکترونیک در تمامی جنبه‌های اقتصادی، لزوم انتخاب صحیح راهبرد‌های محصول را بیش از گذشته مطرح می‌کند. از این‌رو، این پژوهش با بررسی ادبیات موضوع، اقدام به ارایه یک گونه‌شناسی راهبرد‌های محصول بر مبنای نقاط مرجع راهبردی در کسب‌و‌کارهای الکترونیکی کوچک و متوسط ایران نموده است. بدین منظور، تعداد 400 کسب‌و‌کار الکترونیکی کوچک و متوسط ایران توسط پرسش‌نامه الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفته است و به منظور تجزیه‌و تحلیل­ داده‌ها و پاسخگویی به سئوالات از نرم‌افزارهای SPSS 16 وLISREL 8.5 استفاده شده است. نتایج نشان داد که محور توجه و میزان کنترل نقاط مرجع راهبردی موثری در انتخاب راهبرد‌های محصول در گونه‌شناسی مذکور هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Pattern for Typology of Product Strategies in SMEs
چکیده انگلیسی مقاله Hamidreza Rezvani * , Amirreza Rohani ** [1] Abstract Each Functional strategy should be coherent with other strategies and firm’s competitive competency; it would result to make a synergy in the corporation. Therefore, decisions about product as one element of the marketing mix in the fitting whit marketing strategies would be important. Previous researchers have suggested various product strategies and their reasons for choosing these strategies. But, only few authors take product typologies into consideration. On the other hand, the role of SMEs in the country's economic growth and the expansion of e-commerce in all aspects of the economy, the necessity of effective selection of product strategies should be consider over the past. Hence, this study examines different product strategies and typologies and then introduces a typology in e-small and medium sized enterprises in Iran (E-SMEs). First of all, we review the literature in order to present a typology of product strategies is based on the strategic reference points. For this purpose, 400 small and medium e-businesses were studied in Iran. Then, for analyzing and testing the hypothesis that posed in this study, we are using the software of SPSS 16 and LISREL 8.5. Our results show that strategic reference points of focus and control are effective factors in the choice of product strategies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمیدرضا رضوانی |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

امیررضا روحانی |



نشانی اینترنتی http://jbmp.sbu.ac.ir/article/view/7181
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1509/article-1509-461621.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات