|
چشم انداز مدیریت بازرگانی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۸۷-۱۰۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر جهت گیری راهبردی و قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد صادراتی |
|
چکیده فارسی مقاله |
امروزه، تقویت صادرات غیرنفتی یکی از اهداف راهبردی کشور است که توجه ویژه به آن، رشد اقتصادی و افزایش اشتغال را به همراه دارد. از سوی دیگر یکی از راههای مهم و تاثیرگذار بر افزایش صادرات، بهبود عملکرد صادراتی بنگاههای تجاری است. نظر به اهمیت موضوع، در این پژوهش، تاثیر جهت گیری راهبردی و قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد صادراتی مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه پژوهش شامل 313 بنگاه تجاری در 7 استان کشور بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارLISREL 8.5 و SPSS16 انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که قابلیتهای بازاریابی اثر مثبت معناداری بر عملکرد صادراتی داشته است. گرایش به مشتری، گرایش به رقبا و گرایش به هزینه تاثیر مثبت معناداری بر قابلیتهای بازاریابی داشته در حالیکه گرایش به نوآوری تاثیر معناداری بر قابلیتهای بازاریابی ندارد. از سوی دیگر گرایش به مشتری و گرایش به هزینه تاثیر مثبت معناداری بر عملکرد صادراتی داشته در حالیکه گرایش به رقبا و گرایش به نوآوری تاثیری بر عملکرد صادراتی نداشته است. در انتها پیشنهادهایی در جهت بهبود عملکرد صادرتی بنگاهها و همچنین پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی آورده شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effects of Strategic Orientation and Marketing Capabilities on Export Performance |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Bahman Hajipour * , Furooz Jafarizadeh ** , Farajollah Rahimi *** [1] Abstract Nowadays, the development of non-oil exports is one of the strategic objectives of the country. That Special attention to this inducement has increased economic growth and employment. On the other hand, one of the most important and effective ways on increase exports is improving the export performance of the firm's business. So, in this study, the effect of strategic orientation and marketing capabilities on export performance has been investigated. The sample of this research includes 313 commercial firms in 7 Provinces of the Iran. The data analysis has been done using the LISREL 8.5 and SPSS 16 software. The results indicate that the marketing capabilities have a significant positive effect on the export performance. Customer orientation, competitor orientation and cost orientation have a positive significant effect on the marketing capabilities, whereas the positive effect of the innovation Orientation on the marketing capabilities has not been confirmed. Customer orientation and cost orientation have a positive significant effect on the export performance while the positive effect of the competitor orientation and innovation Orientation on the export performance has not been confirmed. At the end, in order to improve the firms’ exporting performance some suggestions have been proposed also for future studies. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بهمن حاجی پور | دانشگاه شهید چمران
فروز جعفری زاده | دانشگاه شهید چمران
فرج الله رحیمی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jbmp.sbu.ac.ir/article/view/7175 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1509/article-1509-461616.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|