چشم انداز مدیریت بازرگانی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۶۹-۸۶

عنوان فارسی معیارهای موثر در ارزیابی الگوهای کسب‌وکار الکترونیکی
چکیده فارسی مقاله فضای شدیداً رقابتی و ماهیت بسیار متغیر دنیای کسب­وکار موجب شده است که سازمان­ ها همواره برای انطباق با محیط و دور نماندن از صحنۀ رقابت در تکاپو باشند. سازمان­ هایی در این عرصه موفق‌اند که الگوی کسب­ وکارشان پویاست. از آنجایی که نوآوری و ایجاد تغییر در الگو­های کسب­ وکار نیازمند داشتن اطلاعات دقیق از وضعیت موجود است، لذا ارزیابی پیش­ نیاز تغییر محسوب می­شود. هدف این مطالعه شناسایی معیارهایی است که به واسطۀ آنها کسب‌وکارهای الکترونیکی قادر به ارزیابی الگوی جاریشان باشند. بدین­ منظور متون علمی مرتبطی که در این زمینه وجود داشتند با بهره‌گیری از روش فراترکیب انتخاب شدند. سپس با استفاده از تحلیل محتوای معیارهای که برای ارزیابی مطرح شده بودند استخراج شدند. در پایان با استفاده از روش آنتروپی شانون درجۀ اهمیت معیار­ها تعیین شدند. بر اساس یافته ­ها معیار­های کارایی، پایبندی و آگاهی به ترتیب با ضرایب اهمیت 087/0، 087/0 و 080/0 دارای اولویت بیشتری جهت ارزیابی الگو­های کسب­وکار الکترونیکی­ شناسایی شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effective Criteria in Evaluating Electronic Business Models
چکیده انگلیسی مقاله Amir Manian * , Babak Sohrabi ** , Mozhdeh Sadighi *** [1] Abstract The highly competitive and variable nature of the business world has caused organizations to constantly try to adapt to their environment and keep up with the competition. Organizations that have dynamic business model are successful against their competition. Since every innovation and change in business models need sufficient information of the current situation, evaluation is considered as a prerequisite of any change. The goal of this study is to identify factors which help electronic businesses evaluate their business models. For this purpose, scientific texts in this area were selected by conducting qualitative meta-synthesis research. Then, evaluation factors were extracted from these texts by using content analysis. Finally, the degrees of importance of factors were determined by using Shannon entropy, which is a quantitative method for data analysis. Based on the findings, efficiency, lock-in and awareness with coefficients of 0.087, 0.087 and 0.080 respectively have high priorities for electronic business models assessment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیر مانیان |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

بابک سهرابی یورتچی | sohrabi yurtchi
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مژده صدیقی |



نشانی اینترنتی http://jbmp.sbu.ac.ir/article/view/7174
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1509/article-1509-461615.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات