چشم انداز مدیریت بازرگانی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۴۹-۶۷

عنوان فارسی الگوی عوامل موثر بر نگرش و قصدخرید مصرف کنندگان نسبت به محصولات وارداتی
چکیده فارسی مقاله تغییرات تا حدودی شدید اقتصادی از جمله افزایش نرخ ارز و تحریم­ های بین‌المللی علیه کشور ایران، لزوم توجه ویژه به امر واردات محصولات خارجی را ضروری ساخته است. پژوهش حاضر با هدف ترغیب مصرف­ کنندگان به عدم خرید محصولات وارداتی، سعی دارد عوامل موثر بر نگرش به محصولات وارداتی و درپی آن، قصد خرید این محصولات را شناسایی نموده و با ارائه الگویی جامع و بدیع، آن را مورد آزمون قرار دهد. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و با نمونه‌گیری خوشه‌ای و در دسترس، 393 نفر از مشتریان پوشاک وارداتی از کشورهای اروپایی در شهر تهران جهت مطالعه در نظر گرفته شدند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده­ها نیز از مدل­سازی معادلات ساختاری (SEM)، تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون T با دو نمونه مستقل استفاده شد. نتایج حاکی از تاثیر مثبت "تصویر کشور مبدا" و "نیاز به تمایز" و همچنین تاثیر منفی "میهن پرستی" بر "نگرش به محصولات وارداتی" بود. اما تاثیر "نژادگرایی" بر نگرش به محصولات وارداتی معنادار نبود. همچنین علاوه بر این­که نگرش به محصولات وارداتی تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری بر "قصد خرید محصولات وارداتی" داشت، متغیرهای "کیفیت ادراکی" و "ارزش احساسی" نیز به عنوان متغیرهای میانجی این رابطه شناخته شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش، قصد خرید، محصولا وارداتی، پوشاک،

عنوان انگلیسی Factors Influencing Pattern on Consumers' Attitude and Purchase Intention toward Imported Products
چکیده انگلیسی مقاله Mohammad Saleh Torkestani * , Zohreh Dehdashti Shahrokh ** , Ghasem Bakhshandeh *** [1] Abstract Relatively intensive economic changes as exchange rate increase and international boycotting against Iran, makes it necessary to have especial attention toward foreign products importing. Aim of present research is persuading customers to don’t buy importing products. This research also tries to identify Factor Influencing on Consumers' Attitude toward Imported Products and consequently these products Purchase Intention and test it by innovative and comprehensive model. This research is descriptive-surveying in nature, and 393 customers of importing clothing from European countries in Tehran city have been selected to study by clustering and convenience sampling. In order to analyze data, SEM, ANOVA and Two independent sample T test have been used. Results show positive effects of “country of origin image” and “need for uniqueness” and also the negative effect of “patriotism” on “attitude toward importing products”. But “enthusiasm” effect on attitude toward importing products was not significant. In addition, “attitude toward importing products” besides having direct and positive effect on “importing products purchase intention”, variables of “perception quality” and “emotional value” has been known as mediating variables.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد صالح ترکستانی | mohammad saleh
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

زهره دهدشتی شاهرخ | dehdashti shahrokh
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

قاسم بخشنده |



نشانی اینترنتی http://jbmp.sbu.ac.ir/article/view/7173
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1509/article-1509-461614.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات