چشم انداز مدیریت بازرگانی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۲۹-۴۷

عنوان فارسی ارزیابی اثربخشی تبلیغات اجتماعی مربوط به صرفه‌جویی در مصرف برق با استفاده از الگوی AIDA
چکیده فارسی مقاله یکی از مهم­ترین شاخصه­ های توسعه اقتصادی یک کشور نهادینه شدن فرهنگ صرفه­ جویی در تمامی موارد، به‌ویژه صرفه­ جویی در مصرف منابع طبیعی است. برق به عنوان یکی از حامل های انرژی از جمله منابع طبیعی به شمار می­رود که تأثیرات مستقیم و غیرمستقیمِ بسیاری بر زندگی آحاد جامعه دارد.، لذا صرفه­ جویی در مصرف آن زیمنه­ ساز رشد اقتصادی سریعتر می شود. از این رو در این پژوهش، بررسی وضعیت اثربخشی تبلیغات اجتماعی که از رسانه­ های مختلف دیداری و شنیداری پخش می­ شود، مدنظر قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه خانوارهای تهرانی که در معرض تبلیغات اجتماعی مربوط به کاهش مصرف برق قرار دارند، تشکیل می­ دهند. داده های لازم با پرسشنامه 22 سؤالی از 414 نفر از خانوارهای تهرانی که به روش نمونه­ گیری خوشه­ ای انتخاب شدند گردآوری شد. جهت بررسی الگوهای اندازه­ گیری از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم­ افزار لیزرل 8/8 و به منظور بررسی وضعیت فرضیه­ های پژوهش از آزمون میانگین یک جامعه استفاده شده است. نتایج نشان داد که هرچند تبلیغات اجتماعی صرفه­ جویی در مصرف برق منجر به جلب توجه مخاطبین نمی­ شود و در آنها علاقه و تمایل خاصی ایجاد نمی­ کند، با این وجود به آن عمل کرده و در مصرف برق صرفه ­جویی می­ کنند. بنابراین می توان اینگونه نتیجه­ گیری نمود که باید دلایل صرفه­ جویی در مصرفه­ برق را در عوامل دیگر، از جمله هدفمندی یارانه­ ها که منجر به افزایش قیمت حامل­ های انرژی شده است جستجو کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تبلیغات، تبلیغات اجتماعی، اثربخشی تبلیغات اجتماعی، برق،

عنوان انگلیسی Evaluation of the Effectiveness of Electricity Consumption Frugality Social Advertising with AIDA Model
چکیده انگلیسی مقاله Shahriyar Azizi * , Reza Ghanbarizadeh Miyandehi ** [1] Abstract One of the important factors for a country’s economic growth is the institutionalization of frugality culture in all cases, especially frugality on consumption of natural resources. Electricity as one of energy carriers is a type of natural resources that has many direct and indirect effects on the life of society member, Hence frugality on consumption of it can be lead to faster economic growth. For this reason, in this study, evaluation of the effectiveness of social advertising that is shown from different type of media has been choosed. Population for this study consists of all the Tehran' families that are affected from electricity consumption frugality social advertising. Necessary data were gathered with questionnaires with 23 questions from 414 respondents of Tehran' families which were choosed with the method of cluster sampling. For evaluating of measurement models confirmatory factor analysis in Lisrel software 8.8 and for evaluating of research hypotheses one sample t-test were used. The results showed that although electricity consumption frugality social advertising does not lead to attention of the audience and does not create any Interest or desire in them, nevertheless action to it and frugality on consumption of electricity. Therefore, it could be concluded that reasons for electricity consumption frugality should be searched in another factor such as subsidies objectively that it lead to the increasing price of energy carriers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهریار عزیزی |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

رضا قنبرزاده میاندهی | ghanbarzadeh miandehi



نشانی اینترنتی http://jbmp.sbu.ac.ir/article/view/7172
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1509/article-1509-461613.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات