|
چشم انداز مدیریت بازرگانی، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۸۹-۱۰۴
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی و تدوین معیار سنجش عقلانیت مصرفکننده |
|
چکیده فارسی مقاله |
مصرف مثل دیگر رفتارهای انسان میتواند عقلانی یا غیرعقلانی باشد؛ ولی نظریههای کنونی در حوزه تحلیل عقلانیت مصرفکننده فاقد معیاری میان ذهنی(مشترک بین همه افراد) برای تفکیک رفتارهای عقلانی و غیرعقلانی مصرف هستند. در این پژوهش کوشش شده است تا با استفاده از روشهای ترکیبی کیفی و کمّی، یک معیار میان ذهنی برای سنجش عقلانیت مصرف شناسایی و تدوین شود. در فاز اول پژوهش مصاحبههای عمیق با یازده نفر از خبرگان حوزه اقتصاد، رفتار مصرفکننده و جامعهشناسی انجام شد. با اجرا و بررسی مصاحبههای صورتگرفته، 12 شاخص برای تعریف مصرف غیرعقلانی استخراج شد. این شاخصها با مراجعه مجدد به خبرگان مورد تأیید قرار گرفت؛ سپس با طراحی پرسشنامهای مبتنی بر این شاخصها این پرسشنامه در میان نمونهای 450 نفری از مصرفکنندگان تهرانی توزیع شد که 428 پرسشنامه گردآوری و درنهایت 417 پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. 12 شاخص شناساییشده در مصاحبه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به سه مفهوم تقسیمبندی شد. این مفاهیم بهترتیب عقلانیت مالی، عقلانیت اجتماعی و عقلانیت کارکردی نامگذاری شدند. آزمونهای انجامشده نشان داد که ابزار سنجش طراحیشده توانایی و استحکام لازم برای سنجش مقوله مصرف غیرعقلانی را دارد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد رضا حسومیان | mohammad reza حسومیان استاد، دانشگاه تربیت مدرس نویسنده مسئول . سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
سید حمید خداداد حسینی | seyed hamid khodadad hosseini
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jbmp.sbu.ac.ir/article/view/13940 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1509/article-1509-461579.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|