چشم انداز مدیریت بازرگانی، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۶۹-۸۷

عنوان فارسی تأثیر عوامل مرتبط با مشتری بر وابستگی و تعهد مشتریان به واسطه پذیرش برنامه‌های بازاریابی رابطه‌مند
چکیده فارسی مقاله جذب، حفظ و ارتباط بلندمدت مشتری با سازمان ازجمله مؤلفه‌هایی است که بازاریابی رابطه­مند بر آن تأکید زیادی دارد. برنامه­های رابطه­مند ارائه‌شده توسط سازمان باید به نحوی باشند که موردپذیرش مشتریان قرار گیرند تا به سازمان، وابسته و متعهد شوند؛ ازاین‌رو پژوهش حاضر که مطالعه­ای توصیفی و از نوع پیمایشی است، تأثیر عوامل مشتری که شامل تنوع­طلبی، حریم خصوصی، تکرار خرید و درگیری است را بر وابستگی و تعهد آنان بررسی می­کند؛ بدین منظور، بر اساس الگوی مفهومی پژوهش، روابط علّی بین متغیرهای عوامل مشتری، پذیرش برنامه­های رابطه­مند، تعهد و وابستگی مسافران به هتل و نوع تأثیرگذاری عوامل مشتری به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فرضیه­سازی و بررسی شد و اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه به‌صورت غیرتصادفی دردسترس در میان مسافران هتل­های 5 ستاره مشهد با حجم نمونه 384 عدد جمع­آوری شد و با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که تمامی عوامل مشتری بررسی‌شده در این پژوهش بر وابستگی و تعهد آنان به سازمان تأثیر مثبت و معناداری دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهناز شیرازی |
استاد، دانشگاه فردوسی مشهد نویسنده مسئول .
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

فریبرز رحیم نیا |
استاد، دانشگاه فردوسی مشهد.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

سعید مرتضوی |



نشانی اینترنتی http://jbmp.sbu.ac.ir/article/view/13939
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1509/article-1509-461578.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات