|
چشم انداز مدیریت بازرگانی، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۳۳-۴۸
|
|
|
عنوان فارسی |
الگوسازی عوامل اثرگذار بر قابلیت نوآوری در صنعت مواد غذایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
قابلیت نوآوری یکی از مهمترین قابلیتهای سازمانی است که به ایجاد برتری رقابتی در عرصه کسبوکار منجر میشود؛ از سوی دیگر ایجاد و استقرار قابلیت نوآوری در سازمان، مستلزم شناخت عوامل اثرگذار بر این قابلیت مهم است. پژوهش حاضر ضمن مطالعه عمیق و منتقدانه مبانی علمی این موضوع، نشان داده است که قابلیت نوآوری به قابلیت عملیاتی، قابلیت انسانی و قابلیت ساختاری وابسته است. این پژوهش ضمن تأیید رابطه مستقیم میان قابلیت نوآوری و این سه قابلیت، مؤلفههای مؤثر بر هر یک از این قابلیتها را استخراج کرده است. ظرفیت یافت فرصت محیطی، ظرفیت ساخت ایده، ظرفیت دانش فردی، ظرفیت دانش سازمانی، ظرفیت مدیریتی، ظرفیت فرهنگی، ظرفیت ارتباطی، ظرفیت فناورانه و ظرفیت پشتیبانی، مؤلفههای استخراجشده در این پژوهش هستند. الگوی نهایی قابلیت نوآوری در سازمان نشان میدهد که قابلیت نوآوری در سازمان به سه بُعد و نُه مؤلفه و 22 شاخص وابستگی مستقیم و معنادار دارد؛ همچنین این شاخصها در 60 شرکت بزرگ و فعال در صنعت مواد غذایی مورد نظرخواهی قرار گرفتند تا بدین وسیله میزان اثرگذاری و اهمیت هر یک از این شاخصها سنجیده و به کمک روش معادلات ساختاری، الگوی نهایی پژوهش تبیین شود؛ بهعلاوه رتبه اهمیت هر یک از این شاخصها از منظر مخاطبان صنعت مواد غذایی از دیگر نتایج این پژوهش بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی حقیقی کفاش | haghighi kafash دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.
بهمن حاجی پور | دانشیار، علامه طباطبایی.
نادر مظلومی | دانشجوی دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی نویسنده مسئول . سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
مصطفی مومنی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jbmp.sbu.ac.ir/article/view/13937 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1509/article-1509-461577.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|