چشم انداز مدیریت بازرگانی، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۳-۳۲

عنوان فارسی انعطاف‌پذیری راهبردی: از تحلیل مفهومی تا الگوی فرآیندی
چکیده فارسی مقاله در شرایطی که عدم­اطمینان کسب‌وکارها را احاطه کرده و رویدادهای آینده با عدم قطعیت توأم است، دستیابی به راهبرد­هایی که بتوانند با برقراری توازن لازم بین تعهد و تغییر، سازمان را به مزیت رقابتی برسانند، دشوارتر می­شود. یکی از مسیرهای تحقق چنین توازنی، انعطاف­پذیری راهبردی است. علی­رغم اهمیت مفهوم انعطاف­پذیری راهبردی و تعدد مطالعات در این زمینه، پیچیدگی و چندگانگی همچنان آن را احاطه کرده و همین امر استفاده نظری و عملیاتی مؤثر از آن را دشوار ساخته است. مقاله حاضر برای تسهیل درک چندجانبه مفهوم انعطاف­پذیری راهبردی و کمک به طراحی ابزار سنجش آن، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی بر داده­های متنی و داده­های حاصل از مصاحبه و با بهره­گیری از منطق تناسب راهبردی، الگوی فرآیندی انعطاف­پذیری راهبردی را طراحی و تبیین کرده است. الگوی مزبور درصدد ترکیب و برقراری هم­سازی و ارتباط بین تعریف‌ها و الگوهای انعطاف­پذیری راهبردی و به‌خصوص چهار رویکرد عملیاتی­سازی آن است و ضمن ارائه تعریف جدیدی از این مفهوم، پویایی­های آن را نیز به تصویر می­کشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فردیس صمصامی |
استاد، دانشگاه تربیت مدرس نویسنده مسئول .
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

سیدحمید خداد اد حسینی | seyed hamid khoddad اد hosseini
دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

اسد الله کرد ناییج |
استاد، دانشگاه تربیت مدرس.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

عادل اذر |



نشانی اینترنتی http://jbmp.sbu.ac.ir/article/view/18582
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1509/article-1509-461553.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات