پژوهشنامه نقد ادب عربی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تطبیق شیوه‌های نقد ادبی بر آراء نقدی «ابراهیم عبدالقادر المازنی»
چکیده فارسی مقاله «مکتب دیوان»، آغاز گر یکی از جنبش‌های ادبی معاصر است که در پیشبرد و متحوّل ساختن جریان نقد ادبی در جهان عرب، سهم بسزایی داشته است. بررسی دید گاههای نقدی بنیانگذاران این مکتب، نشان از نگاهی نوین، جسورانه و جریان ساز دارد که بدون کناره گرفتن از میراث عظیم عربی در مقوله نقد ادبی، در صدد نوسازی و تلفیق آن با دستاورد‌های جهانی در این زمینه است.در این مقاله، چند شیوه اصلی نقد ادبی با آراء نقدی «ابراهیم عبدالقادر المازنی» تطبیق داده شد. حشو، تکرار، غلو، عدم وحدت عضوی، فساد معنا، سرقت و مناسبت گرایی، از جمله مواردی است که مازنی در نقد آثار شاعران و نویسندگان قدیمی و معاصران خود به آنها پرداخته است. اگر چه آراء نقدی مازنی را اغلب می‌توان با نقد «متکامل» منطبق دانست، امّا برخی شیوه‌های نقدی در برخی آثار او نمود بیشتری دارند. مازنی در نقد آثار مصطفی لطفی منفلوطی، عبدالرّحمن شکری و حافظ ابراهیم، بیشتر به نقد فنّی لغوی و نقد تاریخی متمایل است و در بررسی و نقد اشعار بشّار بن برد و ابن الرومی، به سبب لحاظ کردن جنبه‌های روانی این دو شاعر، نقد روانشناختی را اساس کار خود قرار می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مازنی، ابن الرومی، شیوه‌های نقد، نقد روانشناختی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله "The School of Divan” begins one of the literary movements of the contemporary era. It has had an important role in the improvement and change of the Arabic worlds’ attitudes towards literary criticism. The study of the critical views of the founders of this school shows a modern, audacious look which, while keeping the great Arabic heritage in literary criticism, is trying to restructure it and combine it with the global achievements in this field. In this study, several main methods of literary criticism are compared with the critical views of “Ebrahim Abdolghader Almazani". Redundancy, repetition, exaggeration, corruption of the meaning, and plagiarism are some topics which have been taken into account in Mazani’s criticisms of earlier and contemporary poets and writers. Although the critical views of Mazani are often corresponding to ”perfect criticism”, some critical methods are more noticeable in some of his works. In criticizing the works of Mostafa Lotfi Manfaloti, Abdolrahman Shokri, and Hafez Ebrahim, Mazani tends to put forward technical lexical criticism and historical criticism. However his critisism in investigating and criticizing the poems of Bashar Ebn Bord and Ebn Alroomi is basically psychological, as he desires to consider the psychological aspects of these two poets.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابوالفضل تقی پور |
دانشجوی دکتری خوارزمی

صبری جلیلیان |
کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

افسانه قاسم پور |



نشانی اینترنتی http://jalc.sbu.ac.ir/article/view/1353
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1501/article-1501-461479.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده ادبیات عربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات