|
نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بازروایی هویت از طریق تاریخ: خوانش پساساختارگرایانهی رمان مامبو جامبو اثر ایشمائیل رید |
|
چکیده فارسی مقاله |
فلسفهی پسامدرنیستی تاریخ با زیر سوال بردن پیشفرضهای اساسی فلسفههای روشنگری و مدرنیستی که در طول سدههای متمادی به عنوان دیدگاه غالب و تعریف کننده تاریخ و مفهوم و کارکرد آن در حوزه علوم انسانی تلقی میشد، سعی در ارائهی رویکردی جدید به مسئلهی تاریخ با تأکید بر هستیشناسی آن دارد. در این میان میتوان به فلسفه پساساختارگرایانهی منتقدینی همچون هیدن وایت و میشل فوکو در میان دیگران اشاره کرد. وایت به ویژه با پیشنهاد مفهوم تعالی تاریخی پارادایمهای اساسی رویکرد روشنگری/مدرنیستی تاریخ را به چالش کشیده و آنها را ناکافی و غیر قابل اعتماد میداند. همزمان با ظهور چنین دیدگاههای پساساختارگرایانهای، فراداستان تاریخنگارانه نیز با برهم زدن مرزهای مشخص بین تاریخ و داستان و نیز با استفاده از تکنیکهای روایی خاص خود سعی در ارائهی رویکردی بازبینانه و انتقادی به مسئلهی تاریخ دارد. در این مقاله تلاش شده است ضمن بررسی و مقایسهی اصول تاریخنگاری روشنگری/مدرنیستی و پسامدرن، به چگونگی ظهور فلسفهی پسامدرن تاریخ در رمان مامبو جامبو اثر نویسندهی آمریکایی ایشمائیل رید پرداخته شود. مطالعه حاضر درپی آن است تا با تکیه بر نظریات وایت، فیلسوف پساساختارگرای تاریخ، و نیز به منظور تبیین نقش رید در برهمزدن قراردادهای رمان تاریخی کلاسیک به خوانش رمان مذکور بپردازد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The postmodern philosophy offers a new outlook at defining history as a discipline in the humanities while focusing on its ontology through challenging the fundamental presuppositions of the Enlightenment and modernist approaches to history. An illuminating example of this approach is observed in the work of the American philosopher of history, Hayden White. By proposing the historical sublime, White challenged the rudimentary assumptions of the Enlightenment/modernist philosophies of history to render them ineffectual and insufficient. In parallel with the development of the poststructuralist philosophy of history, historiographic meta-fiction burgeoned to criticize the traditional approaches to history by intermingling the historical and the fictional, and through the deployment of narratological techniques of its own. In the preset article, attempt is made to closely read Ishmael Reed’s 1972 novel Mumbo Jumbo in order to investigate the strategies and novelistic techniques by the help of which he embraced such postmodernist tenets. The present study further provides a comparative study of the major approaches to history, namely, the Enlightenment/modernist on the one hand and the postmodernist on the other. It is thus intended to read the novel in terms of White’s key critical terms on history to explore Reed’s objectives in deconstructing the fundamental conventions of historiography and the classical historical novel. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بختیار سجادی |
سمیه قربانی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://clls.sbu.ac.ir/article/view/1320 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459170.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علوم انسانی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|