|
مشاوره شغلی و سازمانی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۲۶-۱۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
ارائه مدلی برای تابآوری شغلی معلمان بر اساس سبک مقابلهای و نقش واسطهای باورهای مذهبی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدلی برای تابآوری شغلی معلمان بر اساس سبک مقابلهای با نقش واسطهای باورهای مذهبی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس عادی استان مازندران که در سال تحصیلی 1393-1394 در مدارس اشتغال داشتند را شامل شد که از بین آنان 200 معلم مدارس عادی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه تابآوری شغلی معلمان آموزش ویژه (سوتومایور، 2012)، پرسشنامه مقابله با موقعیت استرسزا (اندلر و پارکر،1990) و پرسشنامه دینداری نسخه 15 (هوبر و هوبر، 2012) به کارگرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد سبک مقابله مسألهمدار به صورت مثبت و سبک مقابلهای هیجانی به صورت منفی بر تابآوری شغلی معلمان مؤثر بوده است و بین باور مذهبی (ابعاد شناختی، عقیدتی و اعمال عمومی) و تابآوری ارتباط مثبت و معنادار بوده، همچنین تمام ابعاد باور مذهبی با سبک مقابلهای (مسألهمدار) رابطه مثبت و معنادار داشته است. همچنین یافته نشان میدهد که باورهای مذهبی توانسته است نقش واسطهای بین سبک مقابلهای و تابآوری ایفا کند. در نتیجه براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان با آموزش سبک مناسب مقابله با استرس و ایجاد باور مذهبی قویتر، آگاهی بیشتری به معلمان داده تا این روند بر تابآوری آنها و نهایتاً بر بهزیستی آنان و بالطبع دانشآموزان آنها اثر مطلوبی بجا بگذارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تابآوری شغلی- سبکهای مقابلهای- باورهای مذهبی، |
|
عنوان انگلیسی |
A model of teachers’ career resiliency based on the coping style with mediating role of religious beliefs |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present study aimed to provide a model for teachers’ resiliency based on the coping style with mediating role of religious beliefs. The population consisted of all teachers of Mazandaran province who were working in normal (regular) schools in the academic year of 1393-1394. Using cluster sampling 200 teachers were selected among the normal school teachers. In this study, the special education teachers’ resilience scale questionnaire (Sotomayor, 2012), the dealing with stressful situations questionnaire (Endler and Parker, 1990) and religiosity questionnaire version 15 (Huber and Huber, 2012) were used. The findings revealed that the problem oriented coping style positively and emotional coping style negatively affected teachers’ career resiliency. There was significant and positive correlation between religious belief (cognitive, ideological and public acts) and resiliency and all aspects of religious belief had a significant positive correlation. Furthermore, it is interesting to say that the religious beliefs could play a mediating role between coping style and resilience. Based on the findings received from the present study, it can be possible to teach coping style and create a stronger religious belief in teachers in order for affecting their resiliency and life; as a result, effectively affecting their students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
career resiliency-coping styles- religious |
|
نویسندگان مقاله |
سمیه ساداتی فیروزآبادی | sadati firoozabadi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jcoc.sbu.ac.ir/article/view/7017 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1101/article-1101-457724.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|