|
مشاوره شغلی و سازمانی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۹۶-۱۲۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی سودمندی هوشهیجانی در سازهآرایی مسیر تحصیلی-شغلی دانش آموزان اول دبیرستان |
|
چکیده فارسی مقاله |
سازهآرایی تحصیلی-شغلی بهعنوان سازهای مرکب از دو بعد انطباقپذیری مسیر تحصیلی-شغلی و رشد شغلی، میتواند نقشی موثر در آمادگی تصمیمگیری مسیر تحصیلی-شغلی دانش آموزان اول متوسطه ایفا کند. برای تعیین سودمندی هوشهیجانی در سنجش سازهآرایی تحصیلی-شغلی دانش آموزان اول متوسطه، با انتخاب نمونهای تصادفی-در دسترس از 514 (240 پسر، 274 دختر) دانش آموزان اول متوسطه، رابطه بین هوشهیجانی و ابعاد سازهآرایی مسیر تحصیلی-شغلی و اعتبار نموی هوشهیجانی در پیشبینی رشد شغلی بررسی شد. همبستگی پیرسون رابطه مثبتی قابل ملاحظهای را بین مولفهها و ابعاد هوشهیجانی با ابعاد سازهآرایی مسیر تحصیلی-شغلی نشان داد. تحلیل کانونی وجود 5 متغیر کانونی را در ارتباط بین هوشهیجانی با سازهآرایی مسیر تحصیلی-شغلی نشان داد. رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد هوشهیجانی فراتر از ویژگیهای دموگرافیکی و انطباقپذیری میتواند رشد شغلی دانش آموزان را پیش بینی کند (07/0=R 2 Δ؛ 001/0>P). این مطالعه بر حمایتها از سودمندی هوشهیجانی در مشاوره سازه آرایی مسیر تحصیلی-شغلی افزود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Examining the Utility of Emotional Intelligence in junior high school students’ Career Construction |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
چکیده Career construction as a construct composed of two dimensions of career adaptability and vocational development can play an effective role in junior high school students’ career decision making readiness. In order to indicating the utility of emotional intelligence in career construction assessment, by selecting a random-in access sample of 514 junior high school students (240 boys, 274 girls) the relationship between emotional intelligence and dimensions of career construction, and incremental validity of emotional intelligence in predicting vocational development was examined. The Pearson's correlations showed considerable positive relations between components and dimensions of emotional intelligence and dimensions of career construction. The Canonical correlation showed 5 canonical variates in relationship between emotional intelligence and dimensions of career construction. The Hierarchical regression showed that emotional intelligence can predict vocational development beyond demographics and career adaptability (ΔR2=0.07, P< 0.001). This study added to supports of utility of emotional intelligence in career construction counseling. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمدرضا عابدی | mohammad reza دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مهدی اکبرزاده | دانشگاه علامه طباطبایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
عبد الله شفیع آبادی | abdol lah دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
پریسا نیلفروشان | دانشگاه علامه طباطبایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
ابوالقاسم عیسی مراد رودبنه | eisa morad roudbaneh
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jcoc.sbu.ac.ir/article/view/8484 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1101/article-1101-457720.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|