مشاوره شغلی و سازمانی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۷۸-۹۵

عنوان فارسی مقایسه مثبت‌اندیشی، رضایت شغلی و کیفیت زندگی حرفه‌ای دریانوردان و کارمندان خشکی شرکت ملی نفتکش ایران
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش مقایسه مثبت‌اندیشی، رضایت شغلی و کیفیت زندگی حرفه‌ای در دریانوردان و کارمندان خشکی شرکت ملی نفتکش ایران بود. روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه‌ای و جامعه آماری شامل تمام دریانوردان شرکت ملی نفتکش ایران در بهار سال 1394 به تعداد 2400 نفر و تمام کارمندان مرد خشکی شرکت نفتکش ایران در بهار سال 1394 به تعداد 420 نفر بود که از میان آن‌ها 150 دریانورد به روش نمونه‌برداری تصادفی ساده و 240 کارمند خشکی به روش نمونه‌برداری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه‌های مثبت‌اندیشی اینگرام و وینسکی (1999)، رضایت شغلی اسمیت، کندال و هیولین (1969) و کیفیت زندگی حرفه‌ای تیموسی، پدروسو، فرنسیسکو و پیلاتی (2008) بود. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد دریانوردان در رضایت شغلی میانگین بالاتری را نسبت به کارمندان خشکی کسب کردند. ولی تفاوت معناداری بین مثبت‌اندیشی و کیفیت زندگی حرفه‌ای دریانوردان و کارمندان خشکی دیده نشد. نتیجه‌گیری: رضایت شغلی گذشته از کیفیت زندگی حرفه‌ای و سبک-های تفکر مانند مثبت‌اندیشی از عوامل بسیار زیادی از جمله مزایا و حقوق دستمزد افراد تأثیر می-پذیرد. بنابراین می‌توان در افزایش رضایت شغلی کارکنان با مشاغل سخت مانند دریانوردی عوامل تأثیرگذار بر رضایت شغلی مانند حقوق و مزایا را هدف قرار داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of optimism, job satisfaction and quality of work life of seafarers and onshore of NITC
چکیده انگلیسی مقاله Aim: This purpose of study was comparison of optimism, job satisfaction and quality of work life of seafarers and onshore staff of National Iranian Tanker Company. Method: The study utilized descriptive Casual comparison design and the statistic population of the study included all seafarers of National Iranian Tanker Company in the spring of 1394 with the quantity of 2400, and all male onshore staff of National Iranian Tanker Company in the spring of 1394 with the quantity of 420, through a random sampling 150 seafarers and through a targeted sampling 240 onshore staff were selected. Research Tools were positive automatic cognition questionnaire by Ingram & Wisnicki (1988), job satisfaction inventory by Smith, Kendall & Hulin (1969) and quality of work life questionnaire by Timossi, Pedroso, Francisco & Pilatti (2008). Results: Data analysis multivariate analysis of variance showed that seafarers got higher average score on job satisfaction than onshore staff. However, there were no significant differences between positive thinking and the quality of work life of seafarers and onshore staff. Conclusion: Job satisfaction in addition to quality of work life and thinking styles as positive-thinking is affected by many factors, including the benefits and salary. So for increase the job satisfaction of staff at troublesome jobs like seafaring the effective factors on job satisfaction, such as salaries and benefits could be targeted.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا کریمی |
دانشگاه آزاد اسلامی

احمد کربلایی محمد میگونی | karbalaee mohammad meigouni
دانشگاه آزاد اسلامی

مهرداد ثابت |



نشانی اینترنتی http://jcoc.sbu.ac.ir/article/view/9766
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1101/article-1101-457719.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات