|
مشاوره شغلی و سازمانی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۴۵-۵۷
|
|
|
عنوان فارسی |
آموزش مشاوره مسیر شغلی بر رشد نقشه شناختی اشتغالات در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان ممسنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده: از آنجا که مشاورهی کودک در زمینهی مسائل مسیر شغلی به ندرت به عنوان یک وظیفه برای مشاوران مورد توجه قرار گرفته است و چشم انداز روشنی از وضعیت رشد مسیر شغلی دانش آموزان در دست نیست. پژوهش حاضربه منظور اثربخشی مشاوره مسیر شغلی بر رشد نقشه شناختی اشتغالات در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان ممسنی میباشد. پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. نمونه پژوهش شامل 72 دانشآموز(مقطع سوم،چهارم و پنجم ابتدایی) است که به صورت نمونهگیری خوشهای از دو مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامه نقشه شناختی مسیر شغلی محقق ساخته (ویژه کودکان دبستانی )جمع آوری شد برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس یک راهه وتحلیل کوواریانس)انکوا) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمرات در دوگروه،بعد از برنامه آموزشی،دارای تفاوت معناداری در سطح p< 0/001است،همچنین بین نقشه شناختی دختران و پسران در سطح p< 0/001 تفاوت معناداری وجود دارد. از طریق مشاوره مسیر شغلی می توان رشد نقشه شناختی اشتعالات دانش آموزان ابتدایی را گسترش داد و به آنها برای انتخاب شغل بهتر در سنین بالاتر کمک کرد . |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Career Counseling on Development of Cognitive Map of Occupations in primary school students of Mamasani town |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Therefore child counseling in the area of career counseling is rarely noticed as a task, so there is no clear status of students career counseling in the future (Sharf,2006). Current research investigate the effectiveness of career counseling on development of cognitive map of occupations in primary school students of Mamsani town. Study method was semi experimental by the use of post-test and pre-test. The sample consist of 72 students (grade 3,4,5 in primary school students) who were selected randomly by cluster sampling from two schools and they were designed in two groups, control and experimental. The tool was career cognitive map questionnaire (for primary school children). Data was analyzed by one way variance and covariance(ancova)analysis method. Findings show that there is significant difference between score averages in two groups after inventing program (p≤ 0.001). In that, there is significant differences between cognitive map of boys and girls (p≤ 0.001). It can be concluded that through career counseling, we can develop the cognitive map of occupations between primary school students and help them to reach better selection of occupation in older ages |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نوشین پردلان |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jcoc.sbu.ac.ir/article/view/5759 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1101/article-1101-457718.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|