|
علوم محیطی، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱۵۷-۱۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مدلسازی تأثیرات جریانهای ترافیکی بر آلودگی هوای شهر شیراز |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: در کشور ایران حمل و نقل و جریانهای ترافیکی بیشترین علت آلودگی هوا را تشکیل میدهند. برهمین اساس مسأله بررسی تأثیرات حمل و نقل و جریانهای ترافیکی بر کیفیت هوا خصوصا در مناطق شهری و انجام پیشبینیها و برنامهریزیهای لازم متناسب با آن، امری ضروری بحساب میآید. با اینحال متأسفانه در این زمینه کارهای زیادی در ایران صورت نگرفته است. شناسایی منابع آلاینده از مهمترین و زمانبرترین مراحل مدلسازی آلودگی هواست. برای مدلسازی آلودگی هوای یک منطقه نمیتوان تنها یک متغیر را درنظر گرفت؛ بلکه باید متغیرهای فراوانی را مورد مطالعه، بررسی و برنامهریزی قرار داد. برخی اقدامات، تغییرات محسوسی در وضعیت آلودگی هوای کلان شهرها ایجاد میکند. بنابراین، انجام یکسری اقدامات میتواند کاهش آلودگی هوا را به دنبال داشته باشد که اتخاذ روشهای نوین سنجش آلایندههای هوا یکی آنهاست. هدف اصلی این تحقیق ارائه مدلی هوشمند است که بتوان به کمک آن در شرایط خیابانهای شهری غلظت آلایندههایی از قبیل ، و CO را با دقت مناسبی تخمین زد و با بررسی علل و عوامل تولید این آلایندهها و پیشبینی آلودگی هوا، اقدامات و برنامهریزیهای لازم در راستای مدیریت و کنترل آلودگی هوا را انجام داد. مواد و روشها: در این مقاله یک مدل شبکه عصبی و یک مدل غیرخطی مبتنی بر فضای حالت بر مبنای ترافیک شهر شیراز طراحی شده است. در این مدلسازی غلظت آلایندههای مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا با استفاده از فیلتر کالمن برای یک دوره 24 ساعته پیشبینی شده است. این مدلسازی برمبنای رابطه بین غلظت آلایندهها و ترافیک و آلودگی اولیه و اطلاعات هواشناسی میباشد. الگوریتم فیلتر کالمن توسعه یافته با استفاده از دادهی آلودگی و ترافیکی و همچنین دادههای هواشناسی به منظور پیشبینی 24 ساعته آلودگی نقاط مختلف شهر شیراز انجام گرفت. مشخصه کلیدی چنین سیستمی این است که رفتار آن با تغییرات آلودگی در کوتاه مدت منطبق میشود و نیاز به تنظیمات مکرر ندارد. روش شبکه عصبی و فیلتر کالمن به اطلاعات شهر شیراز اعمال شد. نتایج و بحث : در این کار به بررسی دادههای ترافیکی و دادههای آلودگی ناشی از غلظت آلایندهها پرداخته شده، سپس تلاش شده است که دادههای آلودگی با نقاط معنیدار شهر شیراز تطبیق داده شود و بسیاری از دادههای آلودگی و ترافیکی به دلیل عدم تطابق با یکدیگر از نظر مکانی حذف شدند. در نهایت مدلسازی بر اساس آن بهنگام شده و نتیجه این مطالعات با نتایج واقعی تطبیق داده شد. این ساختار مدل غیرخطی استفاده تکاملی و انعطافپذیری را ارائه میدهد. به این معنا که ارزیابی کلی عملکرد مدل میتواند به راحتی با اضافه یا کم کردن متغیر جدید انجام گیرد. از طرفی در صورت در اختیار داشتن دادههای متناظر با هر ایستگاه جدید دیگر میتوان براحتی مطالعات را برای نقاط دیگر شهر شیراز بسط داد. به این ترتیب اگر ترافیک در بعضی نقاط شهر شیراز در دسترس باشد، میتوان با بعضی مانورهای ترافیکی آلودگی را به سمتهای دیگر بسط داده و در مناطق بحرانی کاهش داد. نتیجه گیری: نتایج بصورت آزمایشی نشان میدهد که مدل ها و خصوصا مدل فیلتر کالمن توسعه یافته غلظت آلایندهها را بخوبی پیشبینی میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدلسازی، آلودگی هوا، ترافیک، شبکه عصبی، فیلتر کالمن.، |
|
عنوان انگلیسی |
The traffic flow effect modeling on the air pollution of Shiraz city |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Transportation and traffic’s flow are the main factors of air pollution in Iran. Therefore it is essential to investigate their effects on air quality of civic area to better forecast and manage traffics and pollution control. Unfortunately, not much research has been seen in in Iran on this issue. In this paper, a neural network model and a nonlinear state space model are designed based on civic traffic of Shiraz. In these models the concentrations of , NO_2 and SO_2 pollutants are analyzed and also estimated via Kalman Filter for a 24 hours cycle. The models are based on the correlation between the volume of pollution, traffic, initial pollution and meteorological information. Extended Kalman Filter algorithm is used to analyse and predict the air pollution of Shiraz for 24 hours period. A key factor of the proposed system is its adaptation with the short time pollution changes. The neural network method and the Kalman Filter were tested on Shiraz pollution data which revealed that the models, specially the Kalman Filter work reasonably well. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رضیه قنبری فرد | دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
علی اکبر صفوی | ali akbar دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
پیمان ستوده |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://envs.sbu.ac.ir/article/view/6548 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/964/article-964-444701.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|