|
شناخت، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نظریه معناداری صدرالمتالهین شیرازی |
|
چکیده فارسی مقاله |
گفتههای صدر المتألهین در بارۀ معنا در مباحث مختلف به ظاهر از تردید وی بین نظریۀ دلالی و نظریۀ ذهنی حاکی است؛ اما با تعمق در این سخنان وبا توجه به مبانی اساسی حکمت متعالیه، می توان دیدگاهی یکدست ومنسجم در باب معناداری به او نسبت داد که میانۀ این دو نظریه قرار دارد و متأثر از معرفت شناسی و وجود شناسی او است. برای اظهارات متفاوتش می توان محملی یافت که توضیح دهد این تفاوت ها قابل فروکاستن به انواع گوناگون ادراک است. در نظریۀ معناداری صدرا، واژگان از نظر ساخت معنایی دو دسته اند. یک دسته هم مفهوم دارند وهم مدلول. دستۀ دیگر فقط مدلول دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه، معنا، وضع، مشتق، ادراک، مفهوم، مدلول.، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Sadr al Motaallehin Shirazi’s explanations of meaning in different books seem to indicate his hesitation in choosing a version of referential theory of meaning or one of ideational theory. Nonetheless, on closer examination of his assertions, based on his ontological and epistemological doctrines, a coherent theory that stands betwixt these two thereby reconciling his apparently clashing remarks in a general framework of explanation of different kinds of perception can be formulated based on his ontological and epistemological doctrines. Semantically speaking, there are two types of words: meaningful words that have both reference and sense and words that are meaningful only in virtue of having reference. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسین واله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://kj.sbu.ac.ir/article/view/2267 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444313.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
تاریخ فلسفه |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|