|
شناخت، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیلی بر «درآمد » پدیدار شناسی روح |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقالۀ حاضر قصد دارد با تحلیل نخستین بند از «درآمد» کتاب «پدیدار شناسی روح» از منظر شناختشناسی، معضل فلسفۀ جدید را در حوزۀ شناخت، که همانا شکاکیت و گسست بین امر مطلق از یک سو و حوزۀ شناخت از دیگر سو است، حل و فصل کند. تبیین مسأله استوار بر دو استعاره و تلقی از شناخت است؛ شناخت در مقام ابزار و شناخت در مقام واسطه/ رسانه، که اصالت روش را در پی داشته است. «درآمد» پدیدارشناسی با این تلقی از شناخت، از در مخالفت در آمده و حسب منطق درونی پدیدارشناسی روح، به جمع بین امر مطلق و حوزۀ شناخت یا ساحت پدیداری و ناپدیداری واقعیت میپردازد . |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شناخت شناسی، شییء فی نفسه، آگاهی، مطلق، فلسفۀ جدید، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This paper is a epistemological analysis of the first article of Hegel's “Introduction” to the “Phenomenology of spirit”.. The crisis of modern philosophy in the field of episteme is skepticism and The break or gap between the Absolute and the Cognition. Hegel explained this crisis through the metaphors of Cognition as instrument and medium. This conception of Cognition lead to an absolutized the method. Hegel's "Introductoion" to the Phenomenology opposes the modern conception of methodology. Consequently, according to inner logic of phenomenology, Hegel attempts to reconcile the Absolute with Cognition, or rather reconcile phenomenon and non-phenomenon. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی مرادخانی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://kj.sbu.ac.ir/article/view/2288 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444285.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
تاریخ فلسفه |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|