|
شناخت، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
معرفت شهودی و عقلانی در حکمت اشراقی سهروردی |
|
چکیده فارسی مقاله |
«حکمت» اصیل نزد سهروردی آن است که بر دریافتهای شهودی و ذوقی مبتنی باشد. ولی دریافتهای شهودی، دفعی، بسیط، بیانناپذیر و غیرگزارهایاند، حال آنکه مخاطب حکمت اشراق با نظامی فلسفی مواجه است که از تألیف مفاهیم و گزارهها پدید آمده است و دو ویژگی مهم آن تدریجیالحصول و تفصیلی بودن است. با این اوصاف چگونه ممکن است معرفتی که فینفسه بیان-ناپذیر است، مبنای معرفتی شود که فی حد ذاته با مفاهیم و گزارهها تقویم میشود؟ نگارنده در این مقاله با نگاهی روششناختی به حکمت اشراق سهروردی نشان میدهد که حکمتِ بحثی اشراق که توسط او به رشته تحریر درآمده است، چیزی متمایز از معارف شهودیاش بوده و دلالتش بر شهودات نیز به نحو مجازی و یا اعتباری است. در حکمت اشراق، عقل در کشف حقیقت ناتوان، ولی در نظامسازی مبتنی بر شهودات باطنی، خلّاق و اصیل است. وظیفۀ عقل در این مقام نقّادی، مفهومسازی و نهایتاً انسجامبخشی به نظام معرفتی گزارهای است؛ امری که نمیتوان آن را از شهود انتظار داشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سهروردی، حکمت، تألّه، شهود، رمز، عقل، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
From the viewpoint of Suhrawardi, authentic philosophy must be based on mystical aptitudes and intuitive discernments. But these are instantaneous, simple, inexpressible, and non-propositional; whereas the audience of the school of Illumination deals with a philosophical system composed of concepts and propositions, and its two major characteristics are that it is gradually obtained and detailed. Nevertheless, how is possible for the knowledge which is per se inexpressible becomes the base for that knowledge which is in it constituted with concepts and propositions? What relation exists between non-propositional intuitive knowledge and propositional intellectual knowledge? What is intellect's function, In relation to intuition? Through a methodological regard on the illumination philosophy, this essay argues that Illumination's discursive knowledge, explained and written by Suhrawardi, is distinct from intuitive knowledge; and discursive knowledge implies to intuitive knowledge only figuratively and metaphorically.In the school of Illumination, intellect is unable to discover truth, yet it is productive and capable for systematizing based on inner intuitions. In this status, intellect undertakes three roles: to assay, conceptualize, and establish discipline and consistency within propositional knowledge system; this latter is beyond the limit of intuition's ability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمدتقی جان محمدی | mohammad taghi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://kj.sbu.ac.ir/article/view/2299 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444282.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
تاریخ فلسفه |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|