|
شناخت، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نور در فلسفۀ سهروردی |
|
چکیده فارسی مقاله |
حکمت اشراق، حکمتی ذوقی و عرفانی است که سهروردی آن را به طور روشمند در آثار خود مطرح کرده است. شیخ اشراق خود را همچون نقطۀ کانونی میدانسته که دو میراث حکمی ـ که از شاخۀ واحد نخستین (هرمس) پیدا شده بود ـ دوباره در آن به هم رسیده و یکی شده است. اصول روش او در کتاب «حکمه ﺍﻻﺷﺮﺍﻕ» به این ترتیب است که طی سه مرحله فیلسوف به اشراق نایل میگردد؛ در مرحلۀ اول او باید از این جهان دست بشوید؛ سپس در مرحله بعدی به مشاهدۀ نور الهی نایل میگردد (تجربیات معین)؛ و در مرحلۀ پایانی علم نامحدود و مجرد یعنی علم اشراق برای او حاصل میشود. به نظر او تمام مراتب هستی و درجات معرفت جزء تطورات نور است. سهروردی مکتب فلسفی خود را بر اساس نور و ظهور استوار کرده و معتقد است نور چیزی جز ظهور نیست و ظهور نیز چیزی جز واقعیت نور نیست. مفهوم نور یک مفهوم بدیهی عقلی است؛ نور ظاهر بالذات و مظهر للغیر است. به نظر وی حیات نیز ظهور و نورانیت است، یعنی چیزی که نزد خود ظاهر و عالم به ذات خود باشد؛ حیّ موجود درّاک فعّال است و از این رو، نور، ذاتاً مدرک خویش و فیّاض و فعّال است. هر چیزی در جهان یا نور است یا ظلمت و هر یک از این دو، به دو گونۀ جوهر و عرض هستند. نور بر دو قسم است؛ نور مجرد و نور عارض، که هر یک اقسام و انواعی دارد. ظلمت ـ آنچه حقیقتش نور نیست ـ نیز بر دو گونه است؛ جوهر غاسق و هیئت ظلمانی. او تقسیم بندی دیگری از موجودات ارائه میکند که بر اساس درجه آگاهی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نور، اشراق، ظهور، حیات، ظلمت، وجود، نورالانوار، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Illuminationist philosophy or Oriental wisdom is a kind of theosophical philosophy that Suhrawardi describes methodically in his work. Shaikh al-Ishraq saw him as a focal point of wisdom, that two branches of legal heritage (Hermes) was found to have reached that point again. Principles in his book "Hikmat-iishrāq" are three-steps in which a philosopher achieves enlightenment. In the first step, he must avoid from the world, the second step is to see the divine light path (specific experience), and in the final one, he attained the illumination for his unlimited knowledge. At this level he seems to know the degrees of all levels of existence and evolution of light. This Light always considered by religions including Judaism, Christianity and Islam that mysticism, is also presented. Islamic philosophy of Farabi, Ibn Sina and Ghazali have more than others due to light, but none so much that Suhrawardi did mean to do any of these ideas. So knowledge among all ranks and degrees of existence is the light of evolution. Light concept is a logical axiom, light consistency and appearance is represented others. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Light, illumination, appearance, life, darkness, existence |
|
نویسندگان مقاله |
نصرالله حکمت | دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
محبوبه حاجی زاده |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://kj.sbu.ac.ir/article/view/2306 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444275.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
تاریخ فلسفه |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|