|
شناخت، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تبیین جنون در هنر به مثابه رهایی در تلقی نیچهای فوکو،با تأکید بر نقاشیهای گُیا |
|
چکیده فارسی مقاله |
میشل فوکو (1926-1984)، به تأسی از نیچه به نقد مبانی متافیزیک غربی میپردازد. او در این راستا با افشاء و واژگونی معیارها و اصول بدیهی انگاشتهشده در ساختار قدرت، به تبیین اشکال مختلف غیریت اهتمام دارد. یکی از این اشکال غیریت را میتوان جنون دانست که به زعم فوکو در آثار هنری عصر مدرن متجلی است. نقاشیهای فرانسیس گُیا به زعم فوکو میتواند راهبر ما در خروج از آن چیزی باشد که ساختار قدرت، مقدر ساخته است. در این پژوهش کوشش میشود، نسبت و رابطه تفکر فوکویی در خصوص جنون هنری با امر دیونوسوسی نیچه و تناظر این دو نگره با هم و در عین حال با جنون هنریِ به تصویر درآمده در آثار فرانسیس گُیا نشان داده شود. در این مقاله سعی شود با ارائه شواهدی از هنر مدرن به ویژه آثار گُیا، جنون هنری از منظر فوکو تبیین شود و در نهایت به مثابه امری رهایی-بخش از چنبره ساختارهای مسلط قدرت قلمداد شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هنر، جنون، رهایی، امر دیونوسوسی، قدرت، اپیستمه، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The French philosopher Michel Foucault (1926-1984) following Nietzsche, criticized the foundations of western metaphysical. He tried to explain different forms of ‘otherness’- alterity- referring to those who are marginalized and excluded from power positions, through disclosure and subversion of the canons and self-explanatory principles. Madness can be considered one of these forms of otherness as Foucault found it in modern era’s artistic works. Foucault considered Francis Goya’s paintings as leading us out of what the power structure decided. In this study, the relationship and interaction between Foucault’s ideas regarding artistic madness with Nietzsche’s Dionysian principle is analyzed; the interaction of these two views with each other and with the artistic madness depicted in Goya’s works is also studied. By giving evidence from Modern art particularly from Goya’s works, artistic madness form Foucault’s view is explained and considered as a form that make freedom possible out of the dominant power structures. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Art, madness, freedom ,Dionysian principle, power, episteme. |
|
نویسندگان مقاله |
زینب صابر | دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
پرویز ضیای شهابی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://kj.sbu.ac.ir/article/view/2304 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444273.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
تاریخ فلسفه |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|