شناخت، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مفهوم جنگ در فلسفۀ هنر نیچه
چکیده فارسی مقاله جنگ به مثابه پدیده ای ناشی از اراده معطوف به چیرگی، بر اصل محوری تفکر نیچه یعنی اراده معطوف به قدرت استوار است. انحاء چیرگی، ناظر به وجود انواع جنگ در حوز ههای گوناگون زندگی است. در حوزه هنر، اراده معطوف به چیرگی به دو مرتبه تقسیم م یشود: 1) مرتبۀ خلق اثر، که ناظر به چیرگی بر شیئ به عنوان ماده اثر و تحمیل کمال بر آن است 2) مرتبۀ کارکرد فرهنگیِ اثر که ناظر به ظهور و دعوت به حضور در میدان ستیزه است. در میان اَشکال و گون ههای هنری، هنر تراژدی، « وتکامپف » هنر ستیزه محوری است که قابلیت انجام وظایف مشتمل بر دو مرتبه فو قالذکر را بهتر از هر هنر دیگری دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جنگ، چیرگی، نیچه، وتکامپف، هنر، فلسفه هنر،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله War as a phenomenon related to the will to overcome, is based on Nietzsche’s axial thinking principle: “the will to power”. Overcoming manners denotes the being of many types of war in various domains of life. In the domain of art, the overcoming manners, is divided to two statuses: 1) the status of creation of an art-work that denotated with overcoming the art-work’s matter and imposing the perfection on it. 2) The status of an art-work’s cultural function that denotates the rise of the wettkampf and attracts people to participate in war. Tragedy, among the forms and genres of art, is an art that can perform the tasks listed above, better than that of any other art.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله art, Nietzsche, overcoming, war, wettkampf

نویسندگان مقاله عبدالحسن پیروز |
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

رضا سلیمان حشمت | soleiman heshmat



نشانی اینترنتی http://kj.sbu.ac.ir/article/view/2312
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444267.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده تاریخ فلسفه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات