شناخت، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی شوپنهاور؛ بدبینی و سرشت ایجابی شر
چکیده فارسی مقاله خوشبینی و بدبینی نظری پیآمد تعیین نسبت وجودی و اخلاقی خیر و شرِ جهان بر حسب دیدگاهی خاص و ارائه ادلهای پسینی یا پیشینی در توجیه آن است. هرچند شوپنهاور بنا به دیدگاه پیشینیاش بر وجود شر و نفی هر گونه تلقی وجودی خیر اصرار ورزیده و از اینرو یک بدبین است، اما خوبی و خیر را ابژهای خاص با تلاش معین اراده، و بدی و شر را به عدم چنین مناسبتی « مناسبت » در سپهر پدیداری به تعریف میکند. رویکرد شوپنهاور به مسأله شر گرچه موکول به متافیزیک اراده و بازنمود او است، اما در امتداد تاریخ فلسفه، در بطن سنت مسیحی و در ربطی دوسویه با سرگذشت و اوضاع زمانه او است. از مجموع تعاریفی که شوپنهاور از مفاهیمی چون رنج، لذت، سعادت، فضیلت، ستم و حق به دست میدهد این گونه به ذهن متبادر میشود که او هر یک از این مفاهیم را مصداقاً با مفاهیم خیر و شر درهم تنیده میداند و از هر یک به دیگری نقب میزند. وانگهی، وی بر آن است که به رغم خردستیزی و پوچی این بدترین جهان ممکن، میتوان با تعمق زیباییشناسانه تسلی یافت، با شفقت پرده پندار را درید، و با انکار اراده به نجات رسید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اراده، اصل دلیل کافی، خرد، خیر و شر، رنج و لذت، ملال، ستم،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Theoretical optimism and pessimism result from the determination of the ontological and ethical relationship between the good and the evil of the world, based on special point of view and a priori or a posteriori arguments for it. However, Schopenhauer's a priori point of view was the emphasis on the existence of the evil and the negation of the good. Thereby he was a pessimistic, and he defined the good as coordination between an individual object and a definite effort of the will. Thus, he defined evil as absence of such coordination. Although Schopenhauer's approach to the problem of the evil is subject to his metaphysics of the will and the representation, it is along with the history of philosophy, within Christian tradition, and in a mutual relation with his life and time situations. From the total of the definitions of suffering and enjoyment (Satisfaction), happiness and virtue, wrong and right, which he gave us, it comes to mind that Schopenhauer linked each of them to the evil and the good. In addition, according to his view, in spite of the irrationality and absurdity of this worst possible world, one can find consolation in aesthetic contemplation, tear the veil of delusion through compassion, and achieve salvation by denial of the will.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد علی اکبر مسگری | ahmad ali akbar mesgari
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

محسن اکبری |



نشانی اینترنتی http://kj.sbu.ac.ir/article/view/2309
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444264.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده تاریخ فلسفه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات